Geplaatst: 17-03-2010 0:54
[151299]hallo,
ik ben zelf in het bezit van een ibiza 1,6 benzine en voor de apk heb ik een 4gas test gedaan. Afgekeurd omdat lambdawaarde stationair te hoog is.
stationair co 0,0 3000 rpm co 0,02
co2 14,6 co2 15,0
hc 6 hc 15
o2 0,95 o2 0,26
lambda 1,045 lambda 1,01
bij verhoogd toerental zijn alle waardes prima alleen bij stationair is de lambdawaarde te hoog en opvallend is het O2 percentage,deze is te hoog(bij een goed werkende motor meet je max 0,5 % O2)
Ook opvallend is ; dat de motor ploft tijdens stationair en ook tijdens verhoogd toerental. De pijp voor mijn einddemper is niet helemaal gasdicht,zo'n 3 kleine gaatjes,deze ga ik eerst dichtmaken om zo uit te sluiten dat er O2 binnen kan dringen en zo de tester voor de gek houdt. De motor loopt goed rond maar met ploffen,vrij irritant dus. Maar mijn vraag is: kunnen gaatjes in me pijp voor me einddemper deze plofjes veroorzaken???
gr bob