golf 4 1.9tdi pd wordt warm en gooit koelwater eruit

12 reacties

Merk
Volkswagen
Model
Type
Onderwerp
Motorcode
1.9 TDI PD 115pk
Eerste inschrijving
januari 2001
Brandstof
Diesel

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 22-04-2010 0:29

[153965]Hallo,

Wij hebben het volgende probleem van een golf 4 1.9 TDI pompverstuiver(PD) uit 2001. Klant komt bij ons voor het warm worden van de auto en regelmatig moeten bijvullen van de koelvloeistof. Hebben geprobeerd een diagnose te stellen maar daar kwam niet echt wat uit. Wel viel ons op dat de distributie aan vervaning toe was dus in overleg met klant vervangen compleet inclusief waterpomp, spanners e.d. Ook toen preventief thermostaat vervangen en systeem afgvuld met nieuwe (juiste) koelvloeistof. Na een aantal dagen belde de klant dat het probleem warm worden en koelvloeistof verlies nog niet was opgelost. Opnieuw gekeken koelsysteem onder druk gezet bleek een scheurtje in het expansievat te zitten. Dus deze een dag later gemonteerd samen met een nieuwe dop. Wederom een paar dagen later belt de klant met het zelfde probleem. Weer blijkt rechtsvoor rondom het expansietankje sporen zichtbaar van verse lekkage koelvloeistof (waarschijnlijk via de dop want tankje en slangen zijn goed en systeem bouwt dus druk op). Auto eens aan de kast gehangen om temparatuur uit te lezen tijdens een proefrit loopt deze al gauw op tot +- 118 graden. Toen viel ons op dat de slang van af de thermostaat (in plastic huis achter dynamo) naar de onderkant van de radiateur (steen)koud bleef. Dus wij dachten de nieuwe thermostaat is defect deze verv door een andere nieuwe. Later thuis in een pannetje water thermostaat getest en leek oke. Een dag later belt de klant opnieuw met hetzelfde probleem toen de thermostaat verwijderd en nu wordt de slang en de radiateur wel warm maar weer loopt de temapratuur bij een constante belasting van de motor op tot 120 graden(aan de kast) bij onze profrit en bij de klant wel verder tot 130 graden (op dashbord). Wordt de motor echter behoorlijk belast dan zakt de temaparatuur naar ongeveer normale waarden 85-95 graden. En ook de kachel wordt soms wel en soms niet warm?

Wij weten eigenlijk niet zo goed waar we het verder moeten zoeken? We denken zelf al aan misschien toch een waterpomp of een cilinderkop(pakking) Maar is het wellicht zinvol om een gloeibougie tijdelijk te demonteren om misschien een lekke cilinderkop te kunnen zien?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie medewerking