Geplaatst: 08-05-2010 22:12
[155030]Beste collega's
Ik ben al geruime tijd bezig met een Mondeo TDCI 130pk van 2003.
De klacht is als volgt.
Als je s'morgens (niet altijd) wegrijd en je rijdt een constante snelheid gaat de auto spontaan gasgeven. Van 60km p/u bv gaat hij ligt gasgeven naar bv 90km p/u, net of je de cruisecontrol opschroeft. Als je vervolgens de koppeling intrapt zakt het toerental weer netjes naar stationair en na het loslaten herhaald het ritueel zich tot de auto warm is. Nogmaals dit komt zo weken niet voor en komt ineens weer opzetten. Ik heb wel het idee dat het bij heel koud of heet weer erger is.
Het volgende heb ik al gedaan:
Verschillende keren de auto uitgelezen maar geen storingen.
Alle massakabels vervangen en pluskabel van de accu naar zekeringkast.
Alle stekkers en aansluitingen gecontroleerd.
De auto heeft in het verleden bij de klant op vakantie een kokende accu gehad maar de plaatselijke ford dealer kon niets vinden. Er is toen een nieuwe accu gemonteerd. Het betreft hier een dynamo dit aangestuurd word door de ECU. In de ECU werd 14.4v gemeten en bij de accu 18v. Mijn beredenering was dat de stuurkast door weerstand ergens in de bedrading een te laag voltage binnenkreeg en dus de dynamo het commando gaf om meer te gaan laden. Ik heb toen de massa en de voeding van de accu naar de ECU vervangen en het probleem was verholpen.
Wel is na het dynamo verhaal al een keer de dachbordverlichting vervangen en vreet hij H7 lampen (welke auto niet tegenwoordig) maar dit kan ook toeval zijn.
Hopelijk herkend iemand dit probleem.
Dank en ik zie jullie reactie tegemoet.