Geplaatst: 30-05-2009 11:48
[129673]De Fiat ulysse 2003 2.2 94kw dezelfde auto als de citroen c8 en de peogeot 807.
Ik werk als wegenwacht, deze pechvogel had al langere tijd problemen gehad met zijn roetfilter en de eolys, of Fab vloeistof.
Nu was een maand geleden het roetfilter vervangen en het eolys reservoir afgevuld.
Gisteren trof ik de auto aan. eerst was het motorlampje gaan branden en was er beperkt vermogen. Daarna was de motor op hol geslagen, de klant had de auto uitgekregen.
Symptonen
Geen olie aan de peilstok, na starten rammelende geluiden in buurt van de uitlaat en olie in de inlaatbuis.
De motor had duidelijk op zijn eigen olie gelopen.
Om meer schade te voorkomen heb ik de auto op transport gezet, de klant belt mij nog terug over de uiteindelijke reparatie.
Mijn conclusie;
1 Mogelijke oorzaken, defecte turbo.
2 Er was een te hoog olieniveau geweest.
De vraag die ik heb; Kan het olieniveau zo stijgen doordat de auto in noodlloop-roetfilter regeneratie teveel inspuit en er langs de zuigerveren diesel de olie inloopt.
Ik moet hierbij ook denken aan een verhaal waarbij een Peugeot motorschade heeft opgelopen omdat de roetfilter regeneratie van slag was door het monteren van een niet orginele trekhaakmodule met als gevolg motorschade.
Wie heeft al eens vergelijkbare problemen meegemaakt.