Geplaatst: 09-09-2009 20:43
[136926]Saab 9-5 met 2.2 DTI motor start perfect en loopt zeer goed.
Wanneer de wagen warm zijnde wordt stilgelegd en men wacht even (ca. 15 minuten) dan kan men nadien de auto starten (startmotor draait goed rond) maar deze slaat even aan (enkele seconden) en valt daarna stil.
Direct daarna is de auto niet meer aan de gang te krijgen ondanks het (zeer) goed rond gaan van de startmotor.
Uilezen van foutcodes gaf enkel 1 foutcode mbt de nokkenassensor (uitgelezen met bosch KTS). Vermits deze auto GEEN nokkenassensor bezit werd in samenspraak met een dealer alsook met een bosch-servicedienst besloten dat uitleesapparatuur nogal eens nokkenas- en krukassensor door elkaar halen.
Vermits de krukassensoren bij dit type motor al wel eens problemen geven werd deze vervangen echter zonder resultaat.
Laat men de wagen afkoelen (enkel uren) start hij weer perfect en loopt perfect.
Nu is het krukassignaal met de scoop gemeten zowel bij startende als niet aanslaande motor en beide signalen zijn gelijk dus dat verklaart waarom het vervangen geen resultaat gaf.
Motorstoringslampje brandt niet. Vermits de wagen een bosch VP44 met PSG 16 computer bovenop de pomp heeft zijn metingen slecht of moeilijk uitvoerbaar te meer daar wij geen schema van de aansluitingen hebben kunnen bekomen. Misschien duidt de storingscode ''nokkenassensor'' wel op de nokenas-aandrijfastoerentalsensor binnenin de pomp? Maar dit is enkel een opmerking.
Misschien weet iemand raad of heeft een tip.
PS in het verleden (zowat half jaartje geleden) zijn de retourslangetjes en de dichtingen van de injectoren vervangen omdat de wagen toen KOUD zijnde en Warm zijnde steeds slecht aansloeg.