Vaag inhouden/turbo onderdruk

8 reacties

Opgelost

Merk
Volvo
Model
V50
Type
2.0D Kinetic
Onderwerp
Motor
Motorcode
2.0 D
Eerste inschrijving
juni 2006
Brandstof
Diesel

Sjansema

Lid sinds: 24-10-2025

Bijdragen: 76

Geplaatst: 27-05-2016 16:20

Hierbij een lastige storing van de volvo v50, De klant rijd elke dag meer dan 400 km en heeft 1 a 2x per dag dat tijdens het rijden het vermogen plots wegvalt en ook even niet reageerd op het gaspedaal. eenmaal aan de kant van de weg komt het toerental niet hoger dan 2300 a 2600 toeren met volgas.

Er zijn geen foutcodes opgeslagen , ook niet als het probleem zich voordoet. na kilometers rijden met de testkast heb ik uiteindelijk de mogelijkheid gevonden er een filmpje van te maken op het moment dat de storing aanwezig was.

Een vorige garage heeft reeds de turbo al vervangen.

mijn vermoeden zat eerst in het verdeelblok/huis wat voor het inlaatspruitstuk zat gemonteerd, dit omdat het vreemde is dat de turbodruk naar onderdruk schiet.

Tegelijkertijd schiet ook de luchtmassa waarde flink naar beneden.

Het enige wat ik kon verklaren was dat beide vacuum ( gasklepjes ) in het verdeelhuis dicht zouden staan waardoor de turbodruk sensor , die na de kleppen zit een onderddruk kon waarnemen.

Ik heb inmiddels het verdeelhuis samen met de 2 sensoren vervangen, evenals de beide electronische klepjes samen met de vacuumslangen.

 

het enige vermoeden dat ik nu nog heb is dat de egr de boosdoener is, aangezien deze buis ook in het verdeelbuis uitkomt , al kan ik dan de onderdruk nog steeds niet verklaren.

 

Ik heb het filmpje erbij gestuurd dan is het allemaal wat makkelijker te begrijpen denk ik.

de volgorde waarin de gegevens staan is als volgt, van boven naar beneden:

 

Atmosferische druk

Boostdruk/Turbodruk

Brandstofdruk

Gewenste Turbodruk

Inlaatluchttemperatuur

IAT-Inlaatluchttemperatuur

Luchtmassa

Turbo regelklep

Motortemperatuur

Input gaspedaal signaal.

 

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen, ik heb al veel dingen reeds geprobeerd. maar ben erg benieuwd naar jullie reactie, ik loop hier namelijk een beetje op vast.

Het grootste raadsel is mij de onderdruk en het onderuit gaan van de luchtmassa