Stationairregeling, hoe werkt dat bij deze auto

12 reacties

Merk
Mazda
Model
121
Type
Onderwerp
Motorcode
B3 1.3 16v 39Kw
Eerste inschrijving
januari 1994
Brandstof

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 15-09-2009 21:25

[137337]Beste heren.

Deze auto kreeg ik onder handen, maar had al een ruime voorgeschiedenis.

Hij is volgens zeggen onder het rijden stilgevallen, en was niet meer aan de gang te krijgen. Via de desbetreffende garage is hij in het handelaarscircuit gekomen, waar hij door diverse personen/garages onderzocht is, maar niets konden vinden. Ontsteking werd compleet vervangen, contactslot, ecu, lambda etc, maar niets hielp.

Ik kreeg deze wagen afgelopen maandag onder ogen met genoemde voorgeschiedenis en ben aan het meten geslagen. Het probleem was dat hij zowel geen benzine als vonk kreeg. Een kabelbreuk in de voeding naar de opto-coupler was hiervan de oorzaak. Deze gerepareerd, en nog niet starten. Hij kreeg wel brandstof, maar geen vonk. Verder meten, bleek dat de ecu de ontsteking niet meer aanstuurde. Waarschijnlijk opgeblazen door deze op gene met 12 volt op de signaaldraad. Andere ecu ingezet, auto slaat nu aan en loopt de eerste drie seconden goed.

Hier begint mijn eigenlijke probleem. Na 3 sec valt hij stil na een PLOP geluid. Onderzoek wijst uit dat dan een omloopklep tegen het rechter spatbord dichtslaat, en de motor geen lucht meer krijgt. Deze omloopklep heeft +/- 1cm dikke slangen en een soort stelschoefje op de kop.

Indien er gas wordt gegeven blijft de motor netjes lopen en oppakken, maar op het moment dat hij in de stationairregeling moet vallen, smoort gewoon de motor. Op zeker ogeblik had ik hem NETaan lopend kunnen houden met losgelaten gaspedaal, maar bleef dusdanig traag stationair lopen dat hij bijna elk moment af kon slaan. Totdat na een paar minuten hij waarschijnlijk opeens het licht zag en ineens netjes ging lopen. Paar keer proberen, starten/lopen/stationair/oppakken etc, en de motor bleef het geweldig doen. Ik denk, er heeft een klepje ofzo vastgezeten.

Zaak dichtgebouwd, en weer proberen te starten ( eindcontrole )liep weer niet stationair. Maar nu leek het wel of de temperatuur er iets mee te maken had dat hij opeens weer wel netjes ging lopen.

Mijn vraag. Wie kan me uitleggen welke van de drie stationairregelklepjes wat doet. Er zit nog een regelklepje tegen het schutbord met 4mm vacuumslangetjes, en in het gasklephuis schijnt ook nog een klep te zitten.

Een van die drie moet roet in het eten gooien, maar ik weet niet welke klep op welk moment wat moet doen, en of de stationairregeling inderdaad temperatuurafhankelijk is. Misschien is het nog een nasleep van een of andere pino die ergens aan heeft gezeten, of aan die stelschroef heeft gedraaid, ik weet het niet, maar op dit moment kan ik niet verder.

Wie kan me helpen.

Groeten Marcel