Geplaatst: 28-09-2009 10:53
Passat Variant 1.8 motortype RP km.stand 230000
Na meer dan een jaar probleemloos te hebben gereden (na het vervangen van de Hall-gever) heb ik nu het volgende probleem dat een paar dagen geleden is begonnen.
Toen ik bij een verkeerslicht moest stoppen liep de motor hoorbaar niet lekker rond (alsof 1 cylinder niet mee deed)
Thuis gecontroleerd en inderdaad lijkt het of de 4e cylinder (versnellingsbak zijde) niet mee doet als de motor WARM is/wordt.
Ik heb de bougies gecontroleerd en die zien er allemaal normaal uit (niet dat de 4e zwart is of iets bijzonders) Ook hoor je de vonk overslaan als je de bougiekap los houdt van de bougie.
Voor de zekerheid toch 4 nieuwe NGK's er in gedraaid. Verder de verdelerkap + bougie kabels van een andere zelfde type Passat geprobeerd maar geen verandering.
Echter als de motor nog KOUD is ('s-morgens na de nacht stil te hebben gestaan of als de motor een aantal uren niet heeft gedraaid) dan loopt de motor WEL mooi op 4 cylinders rond.
Zodra die op temperatuur begint te komen, begint ie ook slechter stationair te draaien.
Starten is geen probleem, OOK niet als ie warm is, maar dan loopt ie niet op 4 cylinders. En als je normaal rijd in de stad of op de snelweg merk je er ook niets van en lijkt ie gewoon op 4 cylinders te draaien.
Wat me ook is opgevallen is dat het probleem langzaam erger wordt in de loop van de km's die ik er mee heb gereden/rijd. Eerst merkte je bijna niets dat ie niet op 4 cyl. draaide maar het wordt steeds beter merkbaar bij warm stationair draaien. Lijkt nu op zo'n binnenvaartschip als ie stationair draait ;-)
Kan het zijn dat de uitlaat spruitstuk pakking is doorgeslagen of het spruitstuk gescheurd is?
Ik weet niet of dat bovenstaande gevolgen heeft. Het lijkt me dat de motor dan constant onregelmatig draait en dat je dat ook zou merken met rijden. Of heb ik het mis? Of is dit het begin van zo iets?
Als iemand met ervaring met dit probleem mij zou kunnen adviseren dan hoor ik het graag.
Kan het er eventueel mee te maken hebben dat ik een week voor dat dit probleem begon een lange rit van >200 km met constant rond de 140 km/u heb gemaakt?
Ricardo