Geplaatst: 11-07-2011 10:00
Beste forum gebruiker,
Sinds woensdag kreeg ik een probleem met mijn Toyota Paseo. De Paseo heeft 135000km gelopen.
De auto ging moeilijker schakelen en bij het achteruit zetten hoorde je het geluid van het bekende 'tandjes poetsen'.
Ik ben zelf auto monteur en heb het probleem even bekeken in de garage. De koppeling zit heel erg laag. De koppeling grijpt ook heel erg snel aan. Er zit een stelmechanisme op maar die valt niet meer naar boven te stellen omdat hij gewoon naar beneden wordt gedrukt. Er zit geen beweging in om hem op te stellen.
Het gaat om een hydraulische koppeling.
Ook heb ik een koppelings proef gedaan en de koppeling deed het perfect. Hij slipte niet. Er is ook geen gepiep/gekraak of andere gekkigheid te horen/voelen.
Toen heb ik de hulpkoppelings cilinder bekeken of hij lekte maar ik zag geen spoort van lekkage. Ik heb ook achter het rubbertje gekeken.
Ook heb ik de hydraulische koppelingscilinder proef gedaan. De auto in zijn 1 zetten met draaiende motor en dan de koppeling in trappen. Na een tijdje moet hij iets voorruit rollen als de koppelingscilinder lek is. De hulpkoppelingscilinder heb ik ook 2 keer ontlucht maar geen resultaat.
Alvast bedankt voor jullie medewerking, Stephan