probleem met deursloten

10 reacties

Opgelost

Merk
Opel
Model
Vivaro
Type
Onderwerp
Elektronica
Motorcode
Eerste inschrijving
januari 2003
Brandstof

iwan

Lid sinds: 04-09-2008

Bijdragen: 12882

Geplaatst: 22-01-2010 20:18

Vandaag even aan het meten gegaan. Op de deursloten zitten drie draden ook op de schuifdeur. Latere modellen hebben 2 draden op de schuifdeur, maar wel drie op de deursloten. Bij alle modellen heeft het tankdopmotortje maar 2 draden. Alle sloten gebruiken dezelfde draad vanuit de BCM. Het is gewoon een openen of sluiten verhaal. De BCM verzorgt op alle drie ( of 2 ) een massa.Hieronder staat wat het hoort te zijn. Dit is gemeten bij een goed werkende auto.























Actie


Draad 1.


Draad 2.


Draad 3.


Geen actie


Massa


Massa


Massa


Openen


12V


Massa


Massa


Sluiten


Massa


12V


Massa


Hieronder wat ik had.


Als het microschakelaartje wat in het slot zit is ingedrukt, doordat het slot niet helemaal open is gegaan,  wordt draad 3 met draad 1 verbonden via het motortje en het microschakelaartje. Draad 2 is dus niet meer verbonden met het motortje.En werkt het slot niet meer. Er staat op een kant van het motortje massa of 12V ligt aan welke actie wordt uitgevoerd. De andere kant van het motortje is verbonden met 3.Vandaar dat ik dus op draad 3 een massa meet. Echter bij openen komt er dus even een 12V op te staan. Dit had ik dus ook gemeten. Omdat bij een goed werkende auto er altijd een massa stond op draad 3 ben ik hierin gaan zoeken. Bij de BCM had ik wel gewoon een massa op die draad staan.


Na diversen metingen heb ik een draadbreuk gevonden vlakbij de BCM. Draad 3 was daar door. Deze lag dus niet meer aan massa. Dit is normaal geen probleem, want het slot werkt prima op de twee aanstuurdraden. Echter als door een of andere rede het slot net niet helemaal lekker staat, kun je dit slot niet meer vrij krijgen. Ik heb een slot open gemaakt om te kijken hoe het zat. Deze bleef daardoor niet heel. Bij de andere sloten heb ik een klein gaatje geboord en kon ik het tandwieltje draaien totdat het microschakelaartje niet meer werd bediend. Het slot werkte weer prima. Totdat hij weer net niet lekker stond. Dit mechanisch niet helamaal openen kan ik nog niet verklaren. Wellicht dat de spanning iets te laag was door het lang meten en deur open laten staan.


Na het repareren van draad 3 bij de BCM werkte alles weer prima. Ook als ik het slot mechanisch "verkeerd" zet, gaat hij het weer doen nadat je de Afstandbediening oid weer bediend.


Wellicht dat het niet helemaal duidelijk is wat er bij deze auto gebeurde, maar bij een probleem kan het tabeletje hulpzaam zijn. Draad 1 en draad 2 zijn de bovenste en de onderste draad, draad 3 is de middelste. Ik heb er geen pinnummers bij gezet, omdat dit per slot verschillend is. Echter de positsie (boven, onder en midden) is wel bij elk slot gelijk.