Waarom EGR en niet gewoon minder lucht (dus zuurstof)

11 reacties

Merk
Model
Type
Onderwerp
Motor
Motorcode
Eerste inschrijving
januari 2000
Brandstof

tchnk

Lid sinds: 30-10-2014

Bijdragen: 8

Geplaatst: 16-09-2015 22:50

 We voeren uitlaatgas terug de motor in om het percentage zuurstof in de verbrandingsruimte te verminderen. Daardoor is de verbranding koeler en heb je minder vorming van NOx.

Ik vraag me steeds af: waarom gebeurt dat precies? Wat is het anders dan gewoon minder lucht (dus minder zuurstof) de motor in laten gaan? Wat doen die onbrandbare deeltjes met de verbranding?

Ps. het kenteken is onafhankelijk van de vraag.