Dealer vs Universeel

13 reacties

Merk
Model
Type
Onderwerp
Motorcode
Eerste inschrijving
januari 2000
Brandstof

foklop

Lid sinds: 20-11-2007

Bijdragen: 7822

Geplaatst: 22-11-2010 18:58

Naar aanleiding van de reactie van forumlid nic op het ABS/ESP topic het volgende:

Ik denk niet dat het de insteek van de forumleden is om bedrijven zwart te maken. Soms worden er kritische noten gekraakt, die bijdragen aan het elkaar scherp houden.

Zowel de dealer bedrijven als de universeel bedrijven zullen het in deze branche met elkaar moeten doen. Ik denk dat we elkaar nodig hebben. De dealer de universeel voor de onderdelen verkoop en soms voor het uitlezen van een voor de dealer vreemd merk. De universeel de dealer voor technische informatie en het uitvoeren van bepaalde procedures / handelingen met testapparatuur. In ons bedrijf proberen wij in ieder geval goede relaties met onze collega's, dealer of universeel, op te bouwen.

Helaas moet ik ook vast stellen dat het soms niet even makkelijk gaat. In een aantal gevallen komt het voor dat als je technische vragen hebt, je een ontwijkend antwoord van de collega werkplaats krijgt. Je hebt gelijk dat de receptionisten niet altijd even goed op de hoogte zijn. Echter ook de chef werkplaats wil soms weleens ontwijkende antwoorden geven. Dit is jammer, als je weet wie je aan de lijn hebt, waarom dan de vraag ontwijken? Ontstaat dit omdat men bang is voor concurrentie of mag men gewoonweg bepaalde info niet delen?

Ook krijg ik vaak te horen dat bepaalde procedures / handelingen met niet dealer apparatuur niet mogelijk zou zijn. Afhankelijk van de apparatuur kan heel veel wel mogelijk zijn. Om een voorbeeld te geven: Autologic voor BMW. Hiermee kan de gebruiker o.a. een compleet software maatregelplan, coderingen en retrofits uitvoeren. Vraag een BMW dealer of dit mogelijk is en zij zullen zeggen onmogelijk.

Misschien moeten wij monteurs / forumleden wat meer toenadering tot elkaar gaan zoeken.