k9k motor renault , rookt stationair blauw en pluimt met gas geven

25 reacties

Opgelost

Merk
Nissan
Model
Qashqai
Type
1.5 dCi Acenta
Onderwerp
Motor
Motorcode
K9K 1.5dci
Eerste inschrijving
januari 2008
Brandstof
Diesel

Roy

Lid sinds: 20-08-2010

Bijdragen: 80

Geplaatst: 04-12-2013 20:13

Via de wegenwacht is bij ons een qashqai binnen gekomen,

auto rookt stationair blauw en zodra we gas geven pluimt de auto enorm (blauw/witte rook)

 

Om het verhaal kort te houden , het volgende is al gecontroleerd naar aanleiding van diverse discussies hier. (volgorde kan afwijken)

-Verstuivers getest > oke

-Variabele turbo verstelling met vacuum getest > is gangbaar

-Turbo leidingen geen olie aanwezig (wel condens...)

-Intercooler staat niet bol en lijkt niet gescheurd

-Aangezien de foutcode van de nokkenassensor weleens voorkomt,  de timing gecontroleerd

-Met de scoop de nokkenassensor gecontroleerd, sensor geeft een blok signaal af

-EGR gecontroleerd: op moment dat de auto loopt en we drukken de EGR in slaat de auto af.
ik ga ervan uit dat de klep niet vastzit, maar ik krijg de egr klep zelf niet uit het spruitstuk.
Wil ik de egr eruit krijgen dan word het breek en kap werk.

-Wat me opvalt is dat er op de gloeibougies witte aanslag zit

 

Misschien dat jullie uit ervaring weten in welke richting ik moet zoeken en of ik de egr toch maar beter eruit kan gaan 'slopen'.
nb.Foutcode van de nokkenassensor  blijft terug komen.

 

 

Uitgelezen met

Bosch kts / Launch