Onregelmatig Stationair

3 reacties

Merk
Nissan
Model
Type
Onderwerp
Motorcode
2.0 DOHC FJ20E
Eerste inschrijving
januari 1986
Brandstof
Benzine

Garageforum

Lid sinds: 26-11-2025

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 14-06-2010 23:27

[157320]Mensen,

Ik heb sinds kort een Nissan Silvia uit 1986 erbij gekocht om te hobbyen en beetje lol mee te maken.

Het is een 2.0 DOHC 16V, motor code FJ20E.

Nu heb ik het probleem dat de auto zeer onrustig stationair loopt.

Als ik de stationair schroef indraai, zodat hij naar de 800rpm daalt, wat voorgeschreven staat.

begint hij te hikken/bokken/schudden etc, net alsof hij niet op alle 4 de cilinders loopt.

Laat ik hem iets harder stationair draaien, vanaf c.a 1000rpm, loopt ie een stuk soepeler. nog niet helemaal lekker, maar niet onrustig.

Nog iets wat ik merkte, ik heb de auto een paar uur stationair laten draaien, om een koelsysteem flush uit te voeren.

toen ik hem vervolgens naar binnen wilde rijden, en ik volgas gaf smoorde de motor.

nadat hij afgekoeld was, deed hij dat niet meer.

nu heb ik dat nog 1 x meer gehad, de temperatuur liep iets hoger op als normaal ( ongeveer op de helft van het metertje ) en dan doet hij dat, als ik spontaan vol gas geef, wordt hij gesmoord rond de 3000 rpm, als ik gas gewoon inhoud, zakken de toeren in en slaat hij af.

Er zit zowiezo voldoende koelvloeistof in, dus waarom hij ook zo warm werd vond ik ook raar. als ik gewoon rij heb ik dit niet, uiteraard heb ik dan ook rijwind koeling, maar toch moet er iets zijn dat het smooren veroorzaakt.

Ik moet er bij zeggen dat de auto 13!! jaar stil heeft gestaan, hooguit een keer een ritje heeft gemaakt naar de garage.

De vorige eigenaar heeft de compressie veren en koppaking vervangen, ook de distributie ketting spanner.

hij zegt dat hij wel op tijd ligt, want dat scheen nogal moeilijk te zijn zei hij.

Ik heb zelf het volgende al gedaan:

- standaart onderhouds beurtje

- bougies vervangen

- brandstof filter vervangen

- ontstekings tijdstip afgesteld ( 800rpm laten draaien, bokkend. en toen op 4graden voor BDP, maar dan gaat hij weer harder lopen, richting de 1000rpm )

- gasklep gereinigd

- vaccuum slangen gecontroleerd, door er remmenreiniger rondom te vernevelen, hier reageerde de auto niet op

- heb al 500km gereden

- oude benzine er volledig uit gehaald en nieuwe euro 98 in ( op tankklepje staat minimaal 97 )

- CO was zeer hoog, zo rond de 2.5%

- HCs zaten zo rond de 1200 PPM

- o2 durf ik niet meer te zeggen

Heeft iemand ideeen, of toevoegingen waar ik zou kunnen gaan kijken?

CO krijg ik overigens wel naar beneden door de schroef bij de luchthoeveelheids meter in te draaien. maar daar gaat hij niet beter op lopen

Alvast bedankt voor de hulp!

http://yfrog.com/mlp1759010610j