Injector van dezelfde cilinder voor tweede keer stuk

13 reacties

Opgelost

Merk
Opel
Model
Vivaro
Type
1.9 CDTI L2H1
Onderwerp
Elektronica, Foutcodes, Motor
Motorcode
F9Q
Eerste inschrijving
juni 2005
Brandstof
Diesel

iwan

Lid sinds: 04-09-2008

Bijdragen: 12882

Geplaatst: 12-09-2013 12:37

We hebben hier een F9Q motor die niet meer aansloeg. Met de DEC superscan uitgelezen en daar kwam foutcode:

P1831 Injector cilinder 4

Met de Bosch KTS krijgen we foutcode:

P0200 Injector functiestoring (zonder cilinder specificatie)

Toen ik de stekker van 4e injector los maakte, sloeg de motor weer aan. Ik heb toen om de ecu/bedrading uit te sluiten de stekker van injector cil.3 op de "defecte" injector gezet. Hierdoor kreeg ik een fout op injector cil 3. Dus injector stuk, want de ecu weet niet dat ik de stekker van cil 3 op cil 4 heb gezet. Verstuiver zat zo vast dat we de cilinderkop en 4 nieuwe injectoren hebben moeten plaatsen. Motor sloeg weer aan en reed weer prima.

Helaas drie dagen laten ongeveer 40 km verder was het probleem weer precies hetzelfde en weer op cilinder 4. Even snel injector 4 en injector 3 gewisseld, zaten nu toch los. En het probleem verhuisde. Dus WEER injector stuk. Weerstand was ook 0,8 ipv 1,2 Ohm.

Injector weer vervangen en nu spanning en stroom door alle injectoren gemeten. te zien in onder staande beelden. Wie geen GMTO software heeft kan de demo software hier downloaden. je kan dan met je muis een vakje om iets heen trekken om in te zoemen. Of je kan met de pijltjes toetsen omhoog en omlaag in- en uitzoemen.

www.tiepie.com/nl/software/MultiChannel/Download

Ik zie geen verschil in het stroom en of spanningsbeeld.

Bij de lange tijdbasis zie je vlak voor het eind van de beeld het opladen van de condensatoren. In de ecu zitten twee condensatoren die opgeladen worden zodat de volgende injector met 80V geopend kan worden. Dit opladen gebeurt trapsgewijs en de aansturing is zo kort dat de naald niet opend, maar wel een inductie opwekt en die energie wordt in de condenstaor opgeslagen. Dit is zoals het hoort te zijn.

Mijn vragen zijn dan ook:

  1. Ziet iemand een probleem in dit beeld?
  2. Heeft iemand dit reeds meegemaakt?
  3. Kunnen de condensatoren in de ecu dit veroorzaken?
  4. Kan bedrading dit veroorzaken?

Uitgelezen met

DEC en KTS

Foutcodes

P1831 of P0200