Turbodruk te hoog

11 reacties

Merk
Opel
Model
Corsa
Type
Corsa-D
Onderwerp
Motor
Motorcode
213DTJ
Eerste inschrijving
januari 2007
Brandstof
Diesel

fonske

Lid sinds: 06-10-2010

Bijdragen: 102

Geplaatst: 04-12-2012 14:30

 Hoi Ik hier een Opel corsa 1.3cdti van 2007 met het volgende probleem:

Auto gaat in noodloop tijdens rijden. Storing turbodruk te hoog!

Deze motor heeft een turbo met een wastgate, welke bediend wordt door de druk die in de turbo opgebouwd wordt (ouderwets systeem)

Nou is het zo wanneer turbodruk(actueel) bekijk via de uitleeskast loopt deze netjes mee met de nominale druk.

wanneer ik de spanning van de map senor bekijk via de testkast bekijk, schommeld deze van 1.8v naar 0,8V wanneer de sensor aangesloten is, maar ook wanneer deze NIET aangesloten is geeft deze de zelfde spanning aan. 

Dus de spanning van de sensor komt wel aan bij de computer want actuele tubodruk en nominaal zijn bijna het zelfde. Alleen de senorspanning klopt niet.

inmiddels senor vervangen maar nog steeds geen goede sensorspanning via uitleeskast.

Ik heb inmiddels bij een fiat punto (zelfde motor) de waardens bekeken. deze geeft bij staionair 1.9V en loopt omhoog afhankelijk van turbodruk. wanneer ik de stekker los trek gaat de sensorspanning naar 5V. dit is dus de goede waarde

 

iemand enig idee?