Geplaatst: 05-12-2007 17:57
Hi Oniram,
Volgens mijn gegevens (Chilton) moet de ontsteking op 6 graden voor en het vacuum losgekoppeld en afgeplugd van de verdeler.Als de verdeler geen vaccum aansluiting heeft (waarschijnlijk niet met CFI), dan zit er in de buurt van de verdeler een stekkerverbinding in een bruine draad met zwarte streep. In plaats van vacuum moet je deze loskoppelen alvorens de ontsteking te controleren. Deze gegevens staan ook vaak op de binnenkant van de motorkap of ergens boven de radiateur.Kun je mij de vervroegings meetgegevens bij verschillende toerentallen doorgeven? Gloeien de spruitstukken aan beide zijden? Heeft de motor een A.I.R. pomp (niet te verwarren met airco.) deze mag stationair geen lucht in de uitlaat blazen. Het zuurstof gehalte naar de O2 sensor is dan te hoog en de ECM zorgt dan dat er meer brandstof ingespoten wordt, wat op zijn beurt in de uitlaat verbrand wordt. Hoeveel speling heeft de distributieketting? Kwam het probleem van de een op de andere dag? De speling is te controleren door de krukas balancer zaagsnede op nul graden te zetten (afsteltekens op distributiedeksel) en dan de krukas te verdraaien. Zo kun je de het aantal graden speling aflezen. De timing verspringt meestal wanneer de motor afgezet wordt en de volgende dag weer gestart. Kun je de ECM uitlezen? Zijn er storingscodes?
Voorlopig weer genoeg te doen?
MvrGr. Jan.