Rammelend en ratelend geluid versnellingsbak/koppeling

5 reacties

Merk
Mitsubishi
Model
Space runner
Type
Onderwerp
Motorcode
2.0
Eerste inschrijving
januari 1999
Brandstof
Benzine

Garageforum

Lid sinds: 26-11-2025

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 28-04-2007 21:43

[79340] Hi wij hebben onlangs een spacerunner afgeleverd,klant is een maandje later terug gekomen met een ratelend geluid in de versnellingsbak (lagergeluid)na een aantal proefritten met de auto besloten om de bak te demonteren en eens van binnen te inspecteren.(overigens geen klus die ik elke week zou willen doen)

Bak gedemonteerd en open gemaakt bak ziet er volgens ons na 180.000km nog redelijk goed uit alle lagers zijn nog puntgaaf niet overdreven veel slijpsel in de olie terug gevonden.de koppelingsplaat is er minder goed aan toe de tangentiaalveertjes liggen er aardig los in(een babyrammelaar is er niets bij)plaat is nog niet helemaal versleten is zelfs nog de eerste koppelingsplaat volgens vorige eigenaar.ook de speling van de lagers is niets op aan te merken volgens ons(wij zijn natuurlijk geen revisiebedrijf).

Ikzelf ben er van overtuigd dat het geluid in de koppelingsplaat zit,het geluid is namelijk niet hoorbaar tijdens het optrekken in 1,2 en 3 dit is het moment dat de veertjes worden ingedrukt en dus vast komen te zitten in de plaat op het moment dat je het gas los laat bij welke snelheid dan ook begint het geratel als je dan de koppeling intrapt zwakt dit snel af maar dan wordt de bak ook niet meer aangedreven door de motor.mijn idee is dat op het moment dat het gas eraf gaat de veertjes niet meer worden aangedrukt en dan beginnen te rammelen.

Mijn werkgever is er nog niet van overtuigd en wil dan ook liever nog even wachten en nadenken wat het zou kunnen zijn het is namelijk niet echt een klusje wat zo even geklaard is(Subframe eronderuit e.d.)

Nu komt na een lang en hopelijk te begrijpen verhaal mijn vraag en die luidt;

Heeft iemand van jullie dit exacte probleem al eens eerder aan de hand gehad met dit type auto en wat was de oorzaak toen.ik hoop van niet want dan kan ik die bak weer monteren met een nieuwe plaat en drukgroep.

Gr€€tz Patjuh.