Geplaatst: 15-05-2007 16:33
[80375] Heb hier een V70 2.5 TD staan met de volgende problemen:
Er zit aan de linker kant (versnellingsbakkant) van het blok een tik in de motor, deze tik gaat niet met dezelfde frequentie als het motortoerental, maar veel langzamer ik heb het idee dat het mischien dieselklop is. Verder merkt de klant dat de motor iets minder vermogen heeft. Auto rijd verder goed. Ook brand het check engine lampje, maar deze staat volgens de klant al heel lang aan, ruim voordat dit getik begon. Motor heeft ongeveer 200000 snelweg km's gelopen (nederland -frankrijk v.v.). Volgens de klant moet hij nu ook iets langer doorstarten (zeg 2 seconden ipv vroeger 1 sec).
Twee weken geleden zijn bij een collega garagebedrijf de distributieriem en pompriem vervangen. Omdat het geluid aan de kant van de pomp zit eerst deze kap er vanaf gehaald. Ik zie hier geen volvo merktekens, wel de merktekens van de collega, en deze staan goed. Ook de riemspanning is goed.
Wel vreemd is dat ik op de uitgaande pompas een axiale speling heb van ongeveer 1 - 1,5 mm.
Nu heb ik de volgende vragen:
1. Waar staan de officieele merktekens van volvo bij de pompriem, en kun je deze afstellen zonder speciaal gereedschap?
2. Is het normaal dat er axiale speling op de pompas zit? Of is de pomp dan versleten.
3. Kan ik op de een of andere manier deze auto uitlezen met Bosch KTS550, ik kom er nu namelijk op de normale manier niet in.
Alvast bedankt,
Erik