Geplaatst: 08-10-2005 20:17
[39904] Hallo mensen,
Ik heb een vraag, weet iemand een goede manier om de LLM van mijn auto te testen? volgens de boeken meetwaardenblok 3 en dan stationair kijken wat de opbrengst is..
Dit valt prima binnen de waarden maar vind ik niet erg betrouwbaar en volgens mij moet hij net als bij een diesel bij bedrijfsomstandigheden te testen zijn.
Je merk tijdens rijden niets (geen schokkerig gedrag bij acceleren, geen ploffen in de uitlaat) maar ik kom wel vermogen te kort.
Vandaag op de testbank geweest bij Rica in enkhuizen en de motor kwam tot 140 pk (koppel wel okee 201NM), waar hij 150 pk hoort te leveren, volgens Rica (mensen die weten waar ze over praten) geeft dit type motor normaal 150-155 pk af.
Wij hebben vergelijkbare auto's in onderhoud (zelfde motortype) die ook veel feller zijn.
Daarna gechipt, nu heeft hij nog steeds voldoende koppel (267 NM) maar vermogen kwam tot 165 pk waar met dit proggramma meestal 185-190 pk gehaald wordt..
Aangezien het koppel prima is en de rijeigenschappen ook denk ik dat de motor zelf gezond is.
LLM is niet op voorraad, oud type (die normaal niet stukgaan)en voor ik hem bestel hoop ik op wat suggesties...
alvast bedankt