Xantia 18i 16v 1998 op lpg, loopt op benzine slecht.

3 reacties

Merk
Citroën
Model
Xantia
Type
Onderwerp
Motorcode
18i 16v
Eerste inschrijving
januari 1998
Brandstof

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 15-12-2007 20:57

[94853]Wie heeft nog suggesties?

Ik heb een Xantia van een klant in de werkplaats. De klacht is:

Op benzine loopt de motor slecht. galloperend stationair, als je gas geeft blijft ie helemaal onderin hangen en ploft dan soms in de inlaat, als ie wel op toeren komt dan klinkt dat goed maar als je m terug laat vallen dan slaat ie meestal af.

Op lpg gaat dit alles prima!

Het volgende heb ik reeds gedaan:

Ik heb mij eerst geconcentreerd op het injectie systeem. benzine dus.

Alle motorsensorensignalen op de inj.computerstekker gemeten: Allemaal correct.

Viergas test geeft aan: CO o,oo lambda getal 1,130 (te arm dus) (op lpg perfect 1,000!)

Lambdasonde zelf gemeten: 0,1 Volt constant, regelt niet of alleen op de bodem (klopt volgens viergastest) regelt op lpg keurig van 0,1 - 0,8 V!!

Benzine druk regelaar gecontroleerd, vacuum ook.

Benzine druk zelf gemeten volgens autodata.

Pompdruk 3,2 bar vacuum eraf. op de retour staat 0,5 bar. Met 0,5 bar vacuum op regelaar: 2,7 bar Correct dus

Injectoren gemeten, alle 16 Ohm, met LED gecontr. en spuitbeeld ook visueel gecontr.

Ik heb het lpg systeem zowel alle elektra als slangen etc totaal losgekoppeld van het inj systeem enof motor. maakt niet uit.

Heb een andere bobine geprobeert, geen resultaat.

Heb reeds brandstoffilter vernieuwd.

Heb temp van de uitlaatspruitstukbuizen per cilinder gemeten, alle 4 nagenoeg gelijk.

Er is 1 ding wat enigszins niet goed is en dat is dat de uitlaatklep(pen) van de derde cil. niet helemaal sluiten. Compressie is 15-15-14-16.

Ik heb een cil.lektest gedaan en dan blaast hij met gesloten kleppen ietsje in de uitlaat.

Tijdens stationair draaien op benzine hoor je hem ook constant ploffen in de uitlaat (en daardoor zou hij dus ook een beetje kunnen galloperen....)

Laat je hem echtert op lpg draaien dan hoor je dit veel minder en loopt ie ook nagenoeg stil.

Er is reeds een nieuwe stappenmotor gemonteerd.

Heb al diverse malen gecontroleerd op valse lucht aanzuiging.

Het enigste wat ik nog kan doen is de distributietiming controleren. Zal goed zijn want op lpg loopt en trekt ie prima.

De klant meldt nog het volgende: Hij heeft de auto in augusus ergens laten uitlezen en daarna is het 3 weken goed geweest. Langzaam aan is het probleem teruggekomen. Ik wil eigenlijk pas op t laatst uitlezen want ik ben bang dat het daarna misschien (voorlopig) opgelost is en ik het dus niet ga vinden! Het storingslampje brandt niet trouwens.

Het lpgsysteem is van AG en het is een DGi met per inlaatbuis een lpg inlaatstuk. (dus wel met een verdamper maar per cil een inlaatstukje, dus geen lpi)

Wie heeft nog ideeën?????