Mazda 2 1.4 citd egr klep lekt/tikt

2 reacties

Merk
Mazda
Model
2
Type
Onderwerp
Motorcode
1.4 citd
Eerste inschrijving
januari 2003
Brandstof
Diesel

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 20-06-2006 15:59

[58450] Hallo,

Wij hebben sinds enkele weken prive een mazda 1,4 citd van 2003 met

170.000 km.

Het probleem is dat als we de auto koud starten er een tikkend geluid onder de motorkap

wegkomt. Als je de motorkap los doet hoor je echter een "lekkend uitlaat" geluid. Dit geluid komt

onder de tubo weg, hier zit volgens mij de egr klep. Als de auto op temperatuur komt,

na enkele km's al, dan is het tikkende geluid (dus lekken) over.

De auto start perfect, rijdt perfect, alleen dus dat tikken...

Mijn vraag, is iemand bekend met dit probleem? Is dit probleem eventueel te repareren?

Of kan ik de egr afsluiten zoals men bij bijvoorbeeld de vw tdi's doet?

Een nieuwe egr klep lijkt me prijzig...

Alvast bedankt voor de reacties,

groet, Jan.