Geplaatst: 15-07-2006 21:28
[60006] Normaal ben ik zelf vrij goed in staat een Toyota probleem op te lossen. Nu vraag ik aan jullie om ook eens na te denken wat de oorzaak kan zijn van het volgende probleem.
De Starlet (met injectiemotor) slaat altijd direct aan en loopt dan ook verhoogd toerental. Echter als ik direct gas geef, hoe gering dan ook lijkt het net of de motor verzuipt, d.w.z. hij pakt helemaal niet op met onbelaste motor.
Dit probleem begon afgelopen winter, waar het slecht oppakken resulteerde in een auto welke alleen stationair liep. Vervangen zijn toen de bougie's, de temp sensor voor de ECU ( deze was daadwerkelijk stuk ) en het brandstoffilter. Het gasklephuis en chokedeel inlaat zijn toen grondig gereinigd. Gecontroleerd zijn de elektrische waarden van alle sensors en de gasklephuisschakelaar is opnieuw afgesteld volgens de norm van Toyota. De benzinedruk is ook gecontroleerd en deze bleek zelfs een tikkeltje hoger als de normwaarde van Toyota. Klepspeling is goed en de distributieriem staat korrekt.
Het euvel is verholpen door grote hoeveelheden injector-reiniger.
De auto is sinds dien vreemd in het gasgeven, je geeft een beetje gas de motor pakt in beginsel slecht op en gaat er opeens als een raket ervan door. Dit heeft een nogal "sportief" rijgedrag tot gevolg.
De auto wordt bereden door mijn vader, welke er bitter weinig gebruik van maakt ( nog geen 2000 km/jaar ).
Nu moest ik die auto laatst lenen en viel me op dat het eigenlijke probleem, het weigeren op te pakken als de auto op "choke" loopt weer steeds erger wordt. En dat belooft wat voor komende winter.
Als de auto eenmaal op temperatuur is, is het probleem van het inhouden weg, maar het vreemd oppakken bij het gasgeven ( het sportief gedrag ) is er dan nog steeds.
Een heel verhaal met zoveel mogelijk informatie.
Wat is er met deze Starlet aan de hand, suggestie's A.U.B.