Regeling stopt met inspuiten

18 reacties

Merk
Ford
Model
Focus
Type
Onderwerp
Motorcode
1.8 TDCI 115 PK
Eerste inschrijving
januari 2002
Brandstof
Diesel

Garageforum

Lid sinds: 26-11-2025

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 06-05-2007 18:42

[79809] Ik heb een Ford focus 1.8 TDCI 115 PK met 180.000 km op de teller.

Sinds kort heb ik het volgende probleem: bij het starten van de koude motor loop de motor niet goed stationair, je ziet aan de toerenteller en hoort aan de motor dat de regeling aan het zoeken is om het toerental goed te krijgen soms slaat hij daarbij meerdere keren achter elkaar af.

Als de motor eenmaal blijft draaien en je laat hem daarna nog een tijdje stationair draaien zie je aan de toerenteller een hakerig gedrag, de toeren gaan heel kort boven de 1000 toeren en vervolgens zakt hij weer naar de normale waarde van rond de 800.

Ga je vervolgens rijden dan moet je de eerste 10 a 15 km niet al te heftig met je gaspedaal omgaan want dan stopt de regeling heel kort met inspuiten van brandstof wat resulteert in een zachte tot hefige schok afhankelijk van de situatie, direct daarna rijdt hij gewoon weer verder.

De auto is bij de dealer geweest daar heeft men inderdaad geconstateerd m.b.v. de computer dat de regeling heel even stopt met inspuiten van brandstof om vervolgens weer gewoon verder te gaan met inspuiten, er zijn ook geen foutmeldingen uit te lezen als dit gebeurd, ook gaan er op het dashboard geen lampjes branden of knipperen.

Men heeft de nokkenassensor vervangen dit heeft echter geen resutaat gehad.

Als de auto eenmaal goed op temperatuur is is naar mijn gevoel het hele probleem verdwenen en kun je alles met de auto doen zonder dat deze heel even stopt met inspuiten, ook loopt hij dan goed stationair.

Wie herkent dit probleem en weet een oplossing??