Y20DTH, weinig olie bij de klepstoters van de 2e cilinder

15 reacties

Merk
Opel
Model
Zafira
Type
Onderwerp
Motorcode
Eerste inschrijving
januari 2004
Brandstof

Garageforum

Lid sinds: 26-11-2025

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 12-05-2007 12:22

[80173] Hoi,

Wij zitten met het volgende probleem. Een zafira-a met Y20DTH die op hol was geslagen door een kapotte turbo. De motor liep op 3 cilinders en er zat een tik in. Om een lang verhaal kort te maken, kop is er af geweest en geen schade, ook gecontroleerd door het revisie bedrijf. Hoofd en drijfstang lagers allemaal in orde. Ook bleken er nog 2 verstuivers kapot maar alle vier zijn gereviseerd. Nu loopt dat ding nog steeds op 3 cilinders. Bij verhoogd stationair lijkt hij goed te lopen maar als je aan de uitlaat voelt dan merk je dat er een cilinder mist. Haal je nu het kleppendeksel eraf dan ligt er bij cilinder 1,3 en 4 heel veel olie bij de klepstoters en bij cilinder 2 niet. Toch zijn alle olie kanalen open (hebben we gecontroleerd) en de klepstoters van cilinder 2 vullen zich met olie. Heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt? Motor is op hol geslagen maar verder in orde, de olie kanalen in de kop zijn open, bij cilinder 2 ligt bijna tot geen olie, de olie kanalen in de kop zijn wel open, de stoters vullen zich wel maar toch doet de 2e cilinder niet mee. Ik heb hem ook ongeveer 15 minuten op 4000 toeren laten draaien maar dat helpt ook niet.

Alles lijkt in orde maar toch doet de 2e cilinder niet mee!!!! Mijn vraag is....wat zien we over het hoofd en heeft een van jullie dit al eens meegemaakt. Zelfs het revisie bedrijf is gisteren nog komen kijken na dat ik hun had gebeld want die hebben dit ook nog nooit meegemaakt. De oliekanalen zijn open, de stoters vullen zich met olie want ze zijn keihard en toch ligt er geen olie bij de stoters van de 2e cilinder??????