Tenperatuur te hoog na 120 km rijden

14 reacties

Merk
Fiat
Model
Brava
Type
Onderwerp
Motorcode
1.6 16V
Eerste inschrijving
januari 1999
Brandstof
Benzine

Garageforum

Lid sinds: 26-11-2025

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 20-03-2007 22:51

[76893] Klant wordt na een rit vanuit Groningen bij Amsterdam met een oplopende temperatuur meter geholpen door een wegenwachter, die de thermostaat eruit haalt en dan met stilstaande auto tot de conclusie komt dat de ventilator niet werkt en auto wordt afgesleept naar ons. We hebben het dan over december.jl. Wij starten de auto en merken niets verkeerd aan de auto. Als we gaan rijden dan wordt hij erg koud en laten we hem stationair draaien dan loopt de temperatuur op tot ruim driekwart en slaat de vin aan.

In overleg met de klant laten we die nu zonder thermostaat doorrijden om te zien wat er gebeurt. Klant rijdt in die periode nog maals naar Amsterdam en ondervind geen problemen. Vorige week dus een nieuwe thermostaat gemonteerd.

Zaterdag rijdt de klant naar Zwolle, een rit van zo'n 120 km en vlak voor Zwolle weer de temperatuur in het rode gebied. Ook werd het plotseling veel warmer bij het voeteneind. Auto wederom op transport gezet door de wegenwacht. De wegenwacht heeft nog met ons gebeld dat hij vermoedde dat de waterpomp te weinig capaciteit heeft bv omdat er een paar schoepen weggeroest zijn ofzo. Er kwam volgens hem te weinig water terug in het expansievat en ook de temperatuur van het expansievat was maar 25 graden. Hij hoefde geen water bij te vullen.

Gisteren kwam deze auto weer bij ons en was het weer gewoon starten en lopen en ook kwam de temperatuur gewoon tot driekwart en dan sloeg de vin keurig aan. Wel vonden we de temperatuurmeter wat springen zo nu en dan en met wat tikken op het dashboard ging de meter naar halverwege terug en bleef daar meer dan een uur stationair draaien staan terwijl zo nu en dan de vin even aansloeg.

Vanmorgen starten, maar direkt afslaan. Vanwege het vermoeden dat de temperatuur aanwijzing niet goed zou zijn hebben we de sensorstekker even losgegooid en startte hij direkt en met verhoogd toerental. De stekker weer op de sensor en ook toen startte hij met een verhoogd toerental.

Onze conclusie is een defecte temperatuur sensor en die hebben we vandaag vervangen. Klant heeft veel geloof in het verhaal van de wegenwacht, maar ik kan het niet ontkennen, maar waarom dan pas na 120 km rijde????

Iemand ervaring met waterpompen die dit zouden kunnen veroorzaken? Bv een schoepenwiel die af e toe loslaat en na afkoelen weer klemt? Want deze uit voorzorg vervangen kan een hoop onzekerheid weg halen, maar kan het ook een andere oorzaak hebben?

Een heel verhaal, maar wie heeft hier een idee wat de oorzaak zou zijn?