Geplaatst: 12-08-2007 16:01
Ik zie op het forum vaak de vraag"Het lampje brand wat kan het wezen?"
Ik heb dan toch wel de neiging om te zeggen eerst laten uitlezen.
Het hangt natuurlijk ook van af met wat voor soort storing je te maken hebt.
En wel logisch blijven denken want codes kunnen je ook in de verkeerde richting wijzen,die "CAN-bericht motorstuurapp. foutief" kom je inderdaad ook erg vaak tegen zonder dat een klant er iets van merkt.
En het kan ook nog een oude fout zijn tenslotte.
Dus die C1022 neem ik in de eerste instantie niet zo serieus, maar zeg niet meteen dat hij dit niet veroorzaakt.
Zijn er nog andere klachten?(die niets met de remmen hebben uit te staan)
Zijn de andere computers al eens uitgelezen?(ze kunnen ook deze storing veroorzaken).
Komt deze c1022 weer terug naar het wissen?
Gaat het lampje aan als je harder rijd of alleen bij lage snelheid?.
Gaat het lampje aan als je remt of gewoon onder het rijden?
Is er kortgeleden iets aan de remmen gedaan?.
Hardheid van de voeringen misschien?(er zit ook verschil in tussen de verschillende remblokfabrikanten)
Lucht in het systeem?
Verder als iemand de ervaring heeft dat dikte van schijven of blokken dit veroorzaakt deze onderdelen toch maar eens kritisch bekijken.
Als ze er niet zo goed meer uit zien ben je misschien de storing kwijt door normaal onderhoud.
JHL "Huidige systemen zijn zeker gecompliceerd, maar een auto van 1997 (!!!)"
Ben ik niet met je eens, ik had hier een 1986 Fiero en daar was het toch zeer handig dat ik de parameters kon bekijken.
Dit omdat de ECU geen fout fout zag en wel afsloeg, en het ook bij deze (oude) auto 40 oorzaken kan hebben die je niet allemaal door metingen kunt gaan uitsluiten.
Conclusie: Ook Oltimers hebben een ECU
JHL"Eerst terug leren denken als "mecanicien" en de computer er bij nemen om te checken is beter"
Mee eens en gebeurt te weinig.
Oiram