Olie verbruik B18 motor.

33 reacties

Merk
Volvo
Model
Type
Onderwerp
Motorcode
B18d
Eerste inschrijving
januari 1966
Brandstof

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 10-10-2007 0:18

[90262]Hallo,

Ik rij al zo'n 10 jaar met veel plezier in mijn amazon rond, 3 jaar terug heb ik er een revisie motor in laten monteren door een Garagebedrijf.

De garagehouder had een revisieblok staan die +/- 8000km had gedraaid, maar met het verhaal dat deze blok een olie verbruik had van +/- 1 op 1200km vrij hoog eigelijk ondanks dat het blok ook al een keer weer terug bij het revisie bedrijf is geweest die de cilinderwanden nogmaals hebben gehoond. Maar omdat er een flinke korting tegen overstond en er de verwachting was dat het blok bij een hogere km stand beter zal inlopen heb ik de gok toen maar genomen. Inmiddels heb ik er 10.000km mee gereden en het olieverbruik is o.a. bij een retourtje Vianen 405km 1,5 ltr -20w60- olie wel heel hoog. Op de snelweg rij ik gem. 120km.

Het vreemde is dat de motor niet rookt tijdens gasgeven, heeft ook geen carterdruk en rookt ook niet tijdens het gas loslaten op de snelweg.

De compressie van het blok is 1=11,8 2=11,7 3=10,9 4=11,8 De kleplift is op alle kleppen 11mm.

Er zit een open caterventilatiesysteem op, dus er worden geen carterdampen weggezogen.

Er komt geen olieresten uit de onderste carterventilatie afvoerbuis.

Blok is verder kurkdroog, ook bij de voorste en achterste krukaskeerringen.

Er zit wel vetachtige zwarte aanslag in de uitlaat, motor loopt op LPG.

Het blok loopt verder perfect, trekt goed en is zuinig.

Ik verdenk zelf de klepgeleiders in de cilinderkop.

Wie heeft enig idee.

Met vriendelijke groet, Dick.