Turbo defect!

27 reacties

Merk
Volvo
Model
Type
Onderwerp
Motorcode
1.9 TID 115 pk
Eerste inschrijving
januari 2001
Brandstof
Diesel

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 15-05-2006 20:04

[56131] M'n turbo is van 't weekend kapotgelopen...totaal geen vermogen meer, bij teveel gasgeven enorme rook en géén storingslampje. De turbine as ligt er helemaal los in en loopt continu vast in het huis.

Nimmer te weinig olie erin gehad, ook niet overdreven hard gereden of snel opgetrokken. Hoe kan dit nu zomaar gebeuren?

Dat hij stuk is, is vervelend maar ik wil ook graag de oorzaak weten.

De auto is, door de vorige eigenaar, in juli 2005 gechip-tuned, althans, dat heeft hij laten doen bij de firma Digicar in Doetinchem. Het vermogen steeg van 115 naar 145 pk. Volgens de Volvo-dealer kan dit niet nadelig zijn voor de turbo. Is dat waar?

De auto is van juli 2001 en heeft nu 178.000 km gelopen.

Ik ga, na het vervangen van de turbo, ook olie verversen en oliefilter vervangen. Wat is raadzaam, een vol-syntheet erin of is de standaard olie voldoende?

Graag jullie visie hierover want een tweede keer de turbo stuk is niet de bedoeling.

Jacob