Geplaatst: 23-05-2006 15:01
[56667] Edit : Het is een Twingo van 2003, was een typefoutje maar kan het niet meer aanpassen blijkbaar.
Mijn Twingo doet/deed het na 45.000km nog steeds perfect. Laag verbruik, lekker rijden, niets aan de hand.
Op 45.000 groot onderhoud laten doen bij een niet-Renault garage. Was misschien niet de slimste zet maar kom. Het was zo een algemen onderhoud garage voor alle merken in Belgie gekend onder de naam Speedy filialen.
Om het ff kort samen te vatten. Mijn Twingo heeft altijd netjes goed gedraaid stationair. Nu na deze grote beurt (bougies, luchtfilter, oliefilter, olie) doet hij dat nu en dan niet meer. Soms draait hij goed, dan weer heeft hij de neiging even 'te diep' te zinken en herpakt zich. Wat allemaal soms resulteert in een schokkende motor als ik voor het rode licht sta ofzo.
Echt stilvallen is nog niet gebeurt en mijn verbruik lijkt me sinds dat onderhoud ook lichtjes gestegen. Ik rij veel snelweg en ik zat heel vaak gemiddeld net onder de 5 liter. Nu raak ik niet meer onder de 5.5 a 5.3.
Tijdens het rijden zelf merk ik eigenlijk niks fout, en vanaf ik ontkoppel gaat het ook altijd enkele seconden goed tot hij wat langer stationair draait en precies wil 'proberen' nog iets lager te gaan draaien.
Ik weet dat een Twingo een lastig ding is op dat vlak ivm het bijvoegen van de bezindedampen uit de tank. Die gas-filter is reeds een keer defect geweest bij mij waardoor ze (in garantie) heel de bezinetank inclusief filter en alles vervangen hebben. Was toen een fabricagefout in een bepaalde reeks van die filter/klep (?) in de tank. Deze klep werkte niet goed waardoor er bezine in de klep kon schieten en deze benzine werd dan met momenten mee ingespoten daar waar het motormanagement bezinedamp verwacht. Nu was dit probleem 2 jaar geleden opgelost en sindsdien nooit meer last van gehad.
Het zou me dus sterk lijken als net nu na dit onderhoud dat probleem weer de kop op steekt.
Nu ben ik al 2x terug anar dat onderhoudspunt geweest met mijn klacht en daar vinden ze dat 'soms schokken' normaal. Ik vind dat dus helemaal niet maar geraak dus geen stap verder.
Zijn er dingen die ik zelf kan nakijken of testen alvorens ik mijn wagen dan toch in een Renault garage moet gaan binnensteken voor controle ?
Is dit eventueel op te lossen door de batterij een half uurtje af te koppelen om het management te resetten of niet ?
Elke opmerking wordt in dank aanvaard :-)