Geplaatst: 15-07-2006 21:23
[60005] Ik heb een vier jaar oude Passat Variant met ruim 200.000 km op de teller. Auto loopt nog altijd als een trein en zonder verder noemenswaardige problemen.
Enige wat opvalt is dat de uitstoot van CO en NOx aan de hoge kant is. Zeke rond 2000 rpm (zonder belasting). CO loopt soms zelfs op tot 950 ppm (= 0,1 %) zeker voor een diesel is dat fors. Ook NOx ligt zo rond de 200 ppm.
Als je bij een warme motor een test doet bij eerst stationair toerental uitstoot binnen de perken, daarna 2000 rpm uitstoot gaat omhoog, terug naar stationair blijft deze aan de hoge kant. Waneer daarna de testo op 3000 rpm wordt gedaan gaat uitstoot weer naar beneden. Ook wanneer daarna weer geen gas wordt gegeven blijft uitstoot ok.
Wat kan hier aan de hand zijn?