Hevige witte rook bij warme motor

4 reacties

Merk
Fiat
Model
Type
Onderwerp
Motorcode
Eerste inschrijving
januari 1998
Brandstof

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 31-07-2004 16:33

[16241] Na vervanging van de oliepomp (kettingspanner was gebroken) is bij deze Fiat Marea de distributieriem vervangen. Toen ik de auto voor het eerst weer startte, wilde hij niet vlot aanslaan. Toen hij eenmaal aan de praat was liep ie als een zonnetje op een wat hogere dieselklop na. Echter, tijdens de proefrit begon hij plots verschrikkelijk in te houden en te stotteren e.e.a. ging gepaart met een enorme rookontwikkeling, die heel de buurt vergaste. Het was voornamelijk blauw/witte rook maar als ik onbelast plankgas geef komt er ook enorm veel zwarte rook mee. Op het moment dat hij deze problemen begint te vertonen loopt hij niet harder dan 40 km/h meer en lijkt het alsof hij op 3 cilinders loopt. Zoals ik al aangaf is de db-riem vervangen maar ik heb speciaal gereedschap kunnen lenen om de krukas precies op BDP te zetten en ik weet 100% zeker dat nokkenas en pomp precies op hun merktekens stonden. Bovendien is er, behalve het moeizame starten, bij koude motor niets aan de hand. Het euvel begint op te treden als de temp. meter precies in het midden komt te staan. Omdat ik het koelsysteem heb ontlucht via de temp. sensor dacht ik meteen dat deze defect zou wezen en inderdaad als de motor warm is en het probleem optreedt en ik trek de stekker los dan gaat ie direct goed lopen. Het storingslampje op het dashboard brandt overigens ook.

Ik heb nog geen tijd gehad om de sensor te bestellen maar ik twijfel toch heel erg of dat het wel is. Immers, voor de reparatie van de oliepomp was er niets aan de hand en het enige wat er met die sensor is gebeurd is dat ie eruit gedraaid is. Er is aan de sensor dan ook niets te zien!

Kan iemand mij alsjeblieft helpen!