Geplaatst: 26-10-2007 18:42
[91526]Beste collega's,
Van de week heb ik de distributieriem van deze auto vernieuwd. Motor netjes op tijd gezet met het speciale gereedschap en de riem vervangen. Vervolgens heb ik wat loctite op de centrale bout van de krukas gedaan en deze met de luchttol vastgezet. Normaal geen probleem want Fiat Ulysse/Lancia Phedra (mijn merk zeg maar) hebben de zelfde constructie als de Focus. Geen spie op het krukas tandwiel.
Vervolgens heb ik de Focus 2x gestart en stationair laten lopen niks aan de hand. Toen ik de auto de 3e keer startte om hem buiten te zetten was het foute boel. Grote klap en enkele kleppen krom. Uit nader onderzoek bleek de centrale bout te zijn losgeraakt!
Nu moet ik komende week de boel weer in elkaar zetten en ik wil natuurlijk kostte wat kost voorkomen dat dit me nog een keer gebeurt!
Graag wil ik van de Ford collega's weten hoe jullie deze bout altijd vastzetten, of het belangrijk is dat je hier een aanhaal moment bij gebruikt en zo ja welk moment, hoe blokkeer ik de krukas om de bout dan goed vast te zetten, moet je een nieuwe bout monteren en of jullie dit wel eens hebben meegemaakt. Voor mij is het de 1e keer in 20 jaar dat me dit gebeurt na het vervangen van een riem en ik was er natuurlijk niet blij mee en weet nog niet de oorzaak dat de bout is losgelopen, mede omdat ik ook loctite heb gebruikt.
Alvast bedankt voor jullie reakties!!!!!!