koppakking lek! maar welke?

2 reacties

Merk
Mazda
Model
Type
Onderwerp
Motorcode
v6 24v 1800cc 98kw
Eerste inschrijving
januari 1992
Brandstof
Benzine

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 30-10-2007 19:26

[91806]mijn MX-3 heeft een warmloper gehad, hierbij zijn o.a. de bobinekabels (achterste cilinderbank) en het watermodje (plastic) van de koelvloeistofdrukdop op het blok zelf gesmolten. ook was de waterpomp helemaal weg geroest (water in koelsysteem), dit verklaard ook de warmloper. los hiervan was ook de automatische spanner van de D-riem "lam" geworden waardoor die erg veel speling had, en erg beroerd liep.

ikzelf heb nu nieuwe D-riem set/spanner, waterpomp, bobinekabels en watermondje gemonteerd. en heb nu goed kunnen testen boven het expansievat van het koelsysteem dat de koppakking lek is (tester verkleurd heel licht).

nu is mijn vraag: van welke van de 2 cilinderbanken is de koppakking lek? ikzelf denk de achterste (die is immers het warmst geweest). maar zeker weten doe ik het niet. compressie test was ook goed. is er een goede manier om erachter te komen welke cilinderbank er lek is?