Geplaatst: 07-03-2004 19:17
[10618] Gaat over een Leon, maar VW wordt meer gelezen als Seat en het probleem is een echte kwelling.
Oké, ik heb dus al 1 jaar een probleem met den auto. Al mijn vrienden voelen het, behalve de garage. Ik voel dus de wagen duidelijk licht inhouden en als hij het heeft is het precies of hij over het gehele toerentalgebied tegen het rood aantrekt. Zo kunt ge het vergelijken. Er is ook geen turboduw aanwezig.
Na een dik half jaar afgescheept te zijn door D'Ieteren is dan de LMM en turboklep vervangen geweest en dan reed hij een kleine week perfect. Daarna trad het probleem opnieuw stilaan op en dan was het er weer volledig.
Twee weken geleden(opnieuw zes maanden afgescheept dus)is hij dan eindelijk bij D'Ieteren binnengeweest en er zou terug een nieuwe LMM en turboklep opzitten. Nu hebben ze ook de ganse turbo vervangen. Ik krijg de wagen terug en inderdaad, hemelsbreed verschil. Net zoals de veranderingen hiervoor beschreven.
Nu enkele dagen later begint hij het opnieuw te krijgen en nu is het probleem terug dikwijls aanwezig.
Ik dus de Vagcom aangesloten en nog eens naar de MAF en EGR waarden gekeken. Die vond ik al raar en had ze al eens afgeprint en aan garage gegeven. De waarde van de MAF is perfect bij 3000 toeren, maar dat is ze niet bij stationair toerental. Ook de EGR zit zwaar fout bij stationair.
Dit gebeurt er:
STATIONAIR:
MAF SPECIFIED: waarde tussen 230 en 350. Deze zit er altijd goed tussen
MAF ACTUAL: 210-370. Deze waarde ligt bij mij steeds boven de 480
EGR DUTY CYCLE:40-75%. Ligt bij mij op 84,5% of 4,8% Hangt ervanaf. Daarstraks stond ze constant op 84,5%. Ik geef ligt gas in neutraal en ze schiet onmiddellijk naar 4,8% en daar blijft ze dan weer op stilstaan. Als ik de test al rijden doe, staat ze bij constante houding gaspedaal ook op 84,5%. Geef ik plankgas schiet hij naar 4,8%. Soms doet hij dit niet en gaat maar naar 75% bv.
Nu heb ik het onderdrukdarmpje uit het luchtfilterhuis getrokken en als ge daar uwe vinger tegenhoud voelt ge een heeeeeeeeeel licht aanzuigen van lucht. Bijna onvoelbaar. Heb ik daar +- een half uur mijn vinger constant op en af gedaan om te zien of hij er tegen getrokken werd of niet. Bijna niks. Op een gegeven moment wel, dan werd er zeer krachtig aangezogen via het darmpje. Mijne vinger bleef bijna plakken en op dat moment schoot de waarde op Vagcom WEL binnen de 210 en 370.
Spijtig genoeg is dit maar 1 keer gebeurd.
Als de garage de EGR klep op minimum zet met Vagcom, doet ze gewoon net hetzelfde als waarop ze standaard staat.
Mijn vragen nu:
Dat aanzuigdarmpje, moet dat zo licht (bijna niks) aanzuigen of moet dat juist krachtig zijn en is daar de fout? Het darmpje gaat naar de EGR klep die dicht bij de N75 zit, dus deze is misschien defect???
Kan een kapotte EGR een licht vermogensverlies geven, doordat er misschien soms lucht wordt genomen van de EGR en niet van de luchtfilter???