Geplaatst: 20-04-2004 18:58
[12431] Hier even een praktijk-tip. Vandaag kregen we een Opel Omega X2.0XE uit 1996 binnen die tikte, slecht liep en steeds afsloeg. Na controle bleek dat er tekort motorolie inzat en alle bougieruimtes vol met olie zaten en de carterventilatie dichtgeslibt.
Oorzaak: klepdekselpakking en rubber-ringetjes bij de montagegaten keihard geworden. Gevolg: olielekkage en een vervuilde motor.
Een door ons net verkochte Opel Astra X1.8XE uit 1997 die nog voor onderhoud in de werkplaats stond vertoonde na controle hetzelfde euvel.
Het is te adviseren aan collega's en klanten om vervanging van deze pakking inklusief de ringen in het periodiek onderhoud, bv om de 60000 km, mee te nemen. Wij zijn het afgezien van deze 2 auto's al vaker tegengekomen.