Geplaatst: 27-01-2007 13:22
[72959] Geachte specialist,
Bobine, ontstekingsmodule zijn nieuw. De bobine is aangesloten met een stekker waarin 4 draden zitten, op de bobine staat links het + en rechts het - tekenen met dus 4 pinnetjes. (zonder duidelijke aanduiding welke + en - horen te zijn/worden bij het starten!)
Contactslot aan, stand vóór het starten, nu meet ik 4 maal +spanning op deze 4 draden vd stekker/bobine. Tijdens het starten, wisselt er géén enkele + naar -, met als resultaat dus 0,0 geen vonk naar de verdeler toe. Als ik nu met de spanningzoeker 2 (dacht middelste 2 apart genomen wel!) vd 4 pinnetjes aanraak, springt er WEL een goeie vonk over vanuit de hoofdaansluiting richting verdeler.
Mijn vraag is of IEMAND AUB mij kan vertellen wat er nog in de kring zit, welke de bobine moet omschakelen? Is dit puur en alleen nog het motormanagement zelf, of zitten er nog relais' ergens die dit horen aan te sturen? Ik weet dat alle bobines van de oude peugjes gelijk zijn, alleen ken ik de regelkring niet.
Het is mij nog niet gelukt om de electrische schema's te bemachtigen van de 309 gti16v, motorcode: XU9J4 D6C (zonder kat nog) van juli 1990. Dus eenieder die hier raad mee weet, hulp is hartelijk melkom!
Ook weet ik niet hoe ik met zekerheid kan vaststellen of de ECU nog in orde is!?
De rol of relatie van de BDP sensor is mij ivm omschakelen bobine ook niet duidelijk...kan deze door de ontstekingsproblemen toen hij nog draaide zijn beschadigd?
U zou mij een enorme dienst bewijzen indien u mij hier verder mee kan helpen, vrijwel alles componenten zijn reeds vervangen en in goede staat.
Met vriendelijke groet, Roy