Geplaatst: 04-11-2007 15:20
[92130]het gaat om het inhouden/schokken bij overgang van deellast naar lichte/normale belasting van de motor (optrekken)
stationair geen problemen.
geen foutcode's, 4-gas meting is keurig.
andere maf-sensor geprobeerd, kapotte bobine vervangen zat oxidatie op bougieuitgang ook de kabel vernieuwd (gaf hierbij wel een foutcode aan maar ik weet niet meer welke)
ik ben al een tijdje bezig met deze storing, met de vagcom kast geeft hij op de fueltrimwaarde een afwijking op de shortfueltrim van -10/-12 en op de longfueltrim+/- +2.5 als ik deze reset dan doet de wagen normaal en langzaam leert hij weer naar deze waardes en gaat de motor weer meer schokken.
het gekke met vw is dat ze verschillende fueltrimwaardes hebben in de obd2 staan deze ook (normale waardes bij deze motor niet meer dan _4/+4) maar werken ze anders in ieder geval sneller dan in de meetblok 32 van vagcom ook bij mijn kts-kast van Bosch zie ik nergens de waardes van meetblok 32.
ik twijfel aan de tankontluchting, normaal hoord hij vacuum op te bouwen maar als ik de tankdop los draai hoor ik nooit een zuigend geluid, nou is het voor mij voor het eerst dat ik hierin verdiep.
als ik de dop los heb gehad, rijd de wagen ineens ook een stuk beter. laatst een stuk gereden met de storing erin, gestopt bij een benzinepomp en een stuk plastic tussen de dop en de tank gedaan (om de dop te testen) en ja hoor lekker rijden zeg, ik dacht mooi de tankdop dus, maar na een half uur kwam het weer langzaam terug.
ik heb de vacuum nog niet kunnen meten, maar wie heeft hier ervaring mee? en kan/wil mij tips geven?
wie weet wanneer er onderdruk op de brandstoftank moet staan en hoeveel?
wat zijn de voorkomende problemen bij dit type tankontluchting?
evt andere ervaringen bij een shorttrimwaarde van -10
groetjes Willem