Slecht aanslaan koude motor, geen vermogen

3 reacties

Merk
Ford
Model
Focus
Type
Onderwerp
Motorcode
TDCI 130PK
Eerste inschrijving
januari 2002
Brandstof
Diesel

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 19-11-2007 17:11

[93221]Beste Heren,

Ik heb een probleem met mijn Focus TDCI uit 2002. De motor slaat zeer slecht aan bij koud weer (onder de 5 graden) Bij een redelijk warme motor is er geen probleem, starten en direct aanslaan. Tevens heb ik weinig vermogen en bij vollast laat deze auto een plaatselijke mistbank achter. Ik schat de het totale vermogen op 90 pk ipv 130 pk.

Deze auto is naar de Ford Dealer in Tilburg geweest en daar hebben ze het vermogenprobleem tijdelijk op kunnen lossen. Zij hebben naar hun zeggen het vacuumsysteem gecontroleerd voor de aansturing EGR en Turbo. Tevens is het management systeem gereset/gewist.

Na enkele weken werd het vermogen weer aanzienlijk minder. De turbo neemt pas op na 3500 toeren en heb het idee dat deze ook niet voldoende rendement opleverd. Mijn vermoeden is dat deze 3 problemen enigzins met elkaar te maken hebben. Waarschijnlijk een elektronsich/signaal probleem, maar waar is natuurlijk de vraag. Ik heb in dit forum ook gelezen over MAF sensors en nokkenas sensors. Ik kan echter niet een enigzins duidelijk overzicht krijgen wat nu een redelijke diagnose kan zijn om deze problemen te verhelpen. De motor loopt verder heel netjes en heb geen enkele aanwijzing om dit te verwijzen naar een mechanisch probleem, omdat naar mijn inziens een mechanisch probleem altijd waarneembaar moet zijn.

Ik heb zelf het vacuumsysteem ook nog gecontroleerd en kan geen lekkages en dergelijke ontdekken, ook de turboklep is zeer gangbaar.

De EGR klep heb ik d.m.v. een afdichtplaatje afgesloten en dat resulteerde in een wat beter vermogen, maar nog zeker niet accebtabel.

Daarom wil ik graag aan jullie advies vragen m.b.t. het onderstaande wat eventueel te herleiden is naar 1 veroorzaker daarvan.

- Slecht aanslaan bij koude situaties.

- Vermogen laat zeer te wensen over.

- Bij vollast plaatselijke mistbanken produceren.

Wellicht staat het slecht starten toch los van de andere 2 problemen, maar heb zelf toch het idee dat deze bovenstaande zaken gerelateerd zijn aan elkaar. Dank alvast voor jullie reacties!!

Johan