Geplaatst: 19-11-2007 22:25
[93258]Is laatst ook al een zelfde probleem besproken, maar niet opgelost... http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=90404
Wij hebben hier een auto met het probleem dat bij deze boven 120 km/h de temperatuurmeter naar rood gaat. Ga je weer langzamer rijden, dan zakt hij weer.
Vorige onderwerp hierover was er al van alles vervangen of uitgewisseld, zonder resultaat.
Wij hebben wel wat vreemds gemeten, maar allereerst de vraag of er misschien 2 T-sensoren zijn? De sensor in de cilinderkop zit nl. niet in de vloeustof en meet dus de temperatuur van de aluminium kop. De 2 draden die hier aan zitten zijn enerzijds de signaaldraad met 5 V aansluiting als de stekker los wordt gehaald en gaat naar 3 V als de auto zo'n 20graden is en zakt snel naar 1 V als de temp. wijzer begint aan te geven. De temp meter staat op half als de motor op temperatuur is en dan geeft de signaaldraad 0,6 V af.
Maar nu komt het vreemde: als we de stekker van de sensor lospakken, gaat de temperatuurmeter gewoon naar het midden en geeft dus eigenlijk aan dat de motor op temperatuur is. OOK met afgekoelde motor. Als we de stekker weer vastklikken, gaat de wijzer weer naar koud??????
Toch meten we met de stekker los 5 V op de signaaldraad en dan zou ik denken, moet de wijzer stijf in de koude hoek gaan liggen.
De massadraad is goed verbonden metmassa (van de akku).
Wie kan dit verklaren in combinatie met het verschijnsel dat deze bij snelheden boven de 120 km/h naar het rode gebied gaat. En dat ook lang niet altijd trouwens. Ook loopt de auto verder prima en heeft de klant geen koelwater bij te vullen, dus echt te heet wordt hij dan volgens mij ook niet en is het een elektrisch probleem.
Als laatste valt nog op dat de signaaldraad plotseling 3 of 4 V aangeeft als de stekker met warme motor los wordt gepakt en weer vast wordt geklikt. Als we de auto even laten draaien dan nog meten we 3 a 4 V op de signaaldraad en blijft desondanks de temperatuurwijzer mooi in het midden de juiste temperatuur aangeven. Halen we tijdens draaien dan de stekker even los en weer vastklikken, dan geeft hij weer 0,6 V aan, zoals de temperatuurwijzer ook staat (nl. zo'n 90 graden ofzo).