Geplaatst: 04-02-2003 17:37
[1240] Nadat ik de cilinderkop heb vervangen ivm een scheurtje tussen in en uitlaatklep van de derde cilinder door een gereviseerde kop (van Bols en Kooijman Revisie) heeft de peugeot het volgende probleem:
Tussen de 1000 en 2000 toeren (ongeveer) wil de motor niet op toeren komen en houdt dan in (schokken, stoten). Als er met zeer veel beleid gas wordt gegeven (pedaal zeer voorzichtig beroeren) lukt het om 'normaal' te accelereren. Op LPG is het probleem identiek, echter komt er dan nog het probleem van het ploffen in het luchtfilter bij (backfire?). Eenmaal op snelheid (op de snelweg bijvoorbeeld) waarbij deze snelheid constant wordt vastgehouden loopt de motor soepel (toerental is dan circa 3000 rpm). Als er echter moet worden ingehaald en dus meer snelheid moet worden gemaakt, houdt de motor in. lichte schokjes zijn dan merkbaar.
Als de motor koud is, en deze iets versneld draait, is het bovenstaande probleem niet direct merkbaar. Zodra de motor op normaal stationair niveau loopt, openbaart het probleem zich (vanaf circa 65 - 70 graden celsius).
Als de motor warm is (circa 90 graden celsius) loopt de motor redelijk stationair. Op LPG zelfs mooier dan op Benzine. Op Benzine wil de motor na gas te hebben gegeven een beetje gaan galopperen.
Er is ook een behoorlijk hapering merkbaar als de gasklep in een keer wordt opengetrokken. Er klinkt dan een aanzuiggeluid (een soort omgekeerde plof) zonder dat de motor toeren maakt.
De volgende zaken zijn al gecontroleerd:
- klepspeling koud(inlaat exact 0.2/uitlaat exact 0.4)
- distr.riem op tijd (blokkeerpennen nokkenasriemwiel en kruskasriemwiel communiceren met elkaar)
- bougies (4 soorten geprobeerd, alle werken goed)
- bougiekabels (duidelijk vonken waarneembaar)
- valse lucht aanzuiging is gecontroleerd (niets te vinden)
- massaverbindingen gecontroleerd
- nieuw luchtfilter
- compressie (circa 12 bar per cilinder)
Het lijkt alsof de onsteking niet op tijd plaatsvindt, maar ik kan geen direct verband vinden met de manier waarop er gas wordt gegeven.
Ik hoop dat iemand me een beetje in de richting kan sturen. Ik kan namelijk pas over 27 dagen terecht bij de garage (eerder kon echt niet) en ik kon ook geen monteur bereid vinden om even een paar honderd meter met de auto te rijden.