Merk
Model
Type
Onderwerp
Motorcode
Eerste inschrijving
mei 2026
Brandstof

Dokter

Lid sinds: 21-11-2007

Bijdragen: 422

Geplaatst: 26-11-2007 20:08

Garageforum:
Volgens het schema zit er wel degelijk een geschakelde plus op de radio (draadkleur violet/groen doorsnede 0,35mm²). Deze draad komt van het contactslot. Alleen zou ik daar niet rechtstreeks op aftakken i.v.m. de te kleine doorsnede van de draad. Als er echt geen andere mogelijkheid is, kan je via deze draad een relais aansturen die dan via een aftakking van de constante plus op de radio (bruin/rood 1,5mm²) een 'geschakelde plus' voor de carkit voorziet.


Vanaf ongeveer 2007 zit de +15 draad niet meer in de stekker bij de radio, hij zit echter nog wel in de blauwe stekker aan zijkant van de zekeringskast (GEM of BCMii)


pen 9, violet/groen, 0,35mm2.


er hoeft dan ook niets geprogrammeerd te worden.


Maar als je een navigatie wilt inbouwen kan je beter een can-bas adapter nemen die de +15, snelheidsignaal en achteruitrijsignaal allemaal kan "aftappen"


Suc6


PS: dit geldt ook voor de nieuwe Mondeo 2007!