Merk
Model
Type
Onderwerp
Motorcode
Eerste inschrijving
mei 2026
Brandstof

Dokter

Lid sinds: 21-11-2007

Bijdragen: 422

Geplaatst: 26-11-2007 20:02

Garageforum:
Volgens het schema zit er wel degelijk een geschakelde plus op de radio (draadkleur violet/groen doorsnede 0,35mm²). Deze draad komt van het contactslot. Alleen zou ik daar niet rechtstreeks op aftakken i.v.m. de te kleine doorsnede van de draad. Als er echt geen andere mogelijkheid is, kan je via deze draad een relais aansturen die dan via een aftakking van de constante plus op de radio (bruin/rood 1,5mm²) een 'geschakelde plus' voor de carkit voorziet.


Bij de S-max/Galaxy vanaf ongeveer 2007 is de geschakelde plus niet meer aanwezig in de stekker van de radio.


Echter zit hij nog wel aan de blauwe stekker die aan de zijkant van het gem module (of zekeringskast of BCMii) zit.


Violet/Groen, op pen nr 9, 0,35mm2 dik.


Die is er altijd en er hoeft dan niets geprogrammeerd te worden.


Ga je echter een navigatie inbouwen dan kan je beter besluiten om een volwaardige can-bus adapter te nemen waar de +15, snelheidssignaal en achteruitrijsignaal mee "afgetapt" worden.


Suc6


ps, deze draad geld ook voor de Mondeo 2007!!