Geplaatst: 28-06-2003 15:22
[2772]
Ik rij een Leon Topsport 20VT met 15000KM op de klok. Vanaf de eerste kilometers zit er een onheilspellend razend/gierend geluid in de motor wat bij ongeveer 2750TPM in het interieur hoorbaar wordt. Het is toerentalafhankelijk. Meer toeren betekent een hogere toonhoogte van het geluid. Het loopt evenwijdig mee op (het is geen slippende riem). Met koude motor hoor je het zelfs altijd dus warmteontwikkeling heeft er zeker iets mee te maken. De auto is 2x bij de Importeur geweest en drie keer bij de dealer. Ze kunnen het niet vinden en het wordt heel langzaam steeds wat erger. Tot op heden is hetvolgende uitgesloten:
- versnellingsbak (het geluid is er nog steeds bij ingetrapte koppeling en pook in vrijstand)
- dynamo (vervangen)
- Turbo
Als je boven de motor hangt hoor je het 't duidelijkst wanneer je aan de linkerkant (boven en ernaast) van het motorblok luistert. Met een stethoscoop is het ook niet uit te sluiten maar de monteurs zeggen dat het ergens rondom de aandrijflijn (waar dynamo, aircopomp etc) het duidelijkst te horen valt.
Nu gaan ze nog een ding doen en daarna "weten ze het niet meer".
Ik heb 2 vragen:
1. Ze gaan dus als laatste poging de spanrol vd aandrijflijn (waarop oa de dynamo, aircopomp draait) vervangen. Kan dit de veroorzaker zijn..?!
2. Kan dit, ondanks dat de monteur zegt dat het absoluut niet vanuit het motorblok zelf kan komen toch wel een draaiend deel in de motor zijn wat dit geluid voortbrengt?! Bv een nokkenas of zoiets..!?
Wat draait er allemaal aan de zijkant van het blok wat rechtstreeks kontakt heeft met het inwendige van de motor waar dit op terug te voeren valt.......?!?!
Ik ben hier al maanden mee bezig. Ik hoop dat een van jullie dit herkent en de mogelijke veroorzaker kan aanwijzen. Ik mag er nl. over 4 weken mee naar Italie.....en dat zie ik zo echt niet zitten....