Geplaatst: 07-08-2003 14:02
[3376] Heeft er ooit iemand te maken gehad met een 300D (met mechanische regelaar dus) die bij ong 70 tot 80 km per uur begint te schokken in de motor Gas bijgeven of lossen lost het probleem op, het is bij dieselspecialisten bekend onder "het bonanza effect". Een boel "specialisten" wilden maar meteen de pomp vernieuwen of vervangen (Dedeyne, Oostkamp : slechte mazout, ingelopen pompelementen). Eén bedrijf (Ide, Pittem en Gent) vertelde dat ze het fenomeen kenden maar dat zij niet de oorzaak kenden en ook niet konden opmeten op de testbank. Advies : geen 80 meer rijden en afwachten, het zal verdwijnen. Waarmee ze 100 % gelijk hadden, het effect is immers verdwenen en de wagen nadert de 500.000 probleemloze kilometers. Mercedes Benz Belgium beweert het effect te kennen, maar dan wel zeker niet (?) bij de 123, voor de 124 werd er wel een kit voorzien om het probleem te minimaliseren.
Toch blijf ik nieuwsgierig, daarvoor ligt techniek mij te nauw aan het hart.