Vivaro valt soms stil

4 reacties

Merk
Opel
Model
Vivaro
Type
Onderwerp
Motorcode
1.9 DTI
Eerste inschrijving
januari 2002
Brandstof
Diesel

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 19-10-2006 19:44

[66194] De Vivaro van mijn ouders heeft rare kuren. Een paar weken geleden viel hij voor het eerst stil, zomaar, even verkeerd gas gegeven dachten ze, starten en terug vertrokken. Maar het kwam af en toe voor. Na nog een keer stil te vallen brandde het lichtje van het motormanagement. Even naar de Opel-garage, laten uitlezen en wissen. Fout kwam van de hogedruksensor in de rail, die is vervangen, 1 dag later deed hij het weer. Wat wel opvalt is dat hij er enkel last van heeft als de motor halfwarm is, dus na een uur of 2 uur stilstaan en in de eerste 100-en meters bij het optrekken. Eens hij daardoor is hoef je van heel de rit niks te vrezen.

De garagist wist niet goed raad meer.

Ik, als monteur, ander merk dan wel, ben zelf beginnen zoeken. Bedrading van deze sensor gecontroleerd, alle fiches van common-rail gecontroleerd, alles was ok.

Toen ik aan de dieselleiding voelde die van het filter naar de hogedrukpomp loopt voelde ik precies alsof er luchtbellen in de leiding meekomen. Een eindje staan voelen, en het bleef zo komen. Ermee naar de garage, die er voor de verandering niet veel van zei. En dan zelf gaan voelen aan een leiding van een Vivaro van een vriendin van me; tiens, die deed het niet.

Kan het zijn dat er lucht door de leidingen meekomt, ik las al wat van slechte filterhuizen (Henk Nobach), en het is een Delphi-filterhuis, wagen heeft 210.000km; of is er een terugslagklep die voorkomt dat de diesel terugstroomt als de wagen stilstaat. Koude start smorgens heeft hij ook geen enkel probleem.

Wat denken jullie?