Geplaatst: 22-08-2005 22:19
[37064] Je eigen auto komt altijd als laatste aan de beurt, maar na van de zomer echt op 2,5 cilinders lopend aan de kant te hebben gestaan ben ik toch maar een flink op onderzoek gegaan.
De auto is op 2,5 cilinder komen te rijden door een 15 minuten op een veel te arm mengsel te draaien (sturing injectoren benzine en gas waren ok en vonk was ok). Waarschijnlijk zijn de bougies op dat moment `dood geslagen`.
Even vooropgesteld, op dit moment ligt de stekker vd ECU bloot en meet ik tijdens rijden constant de Lambda-spanning om te kijken wanneer de zaak de fout in draait. Alle andere ook op benzine wezenlijke zaken zijn nagemeten, sensoren motor en lucht-temperatuur, luchtmassameter, lambda, gaskleppos-potm., en lambda-sonde.
Alle contacten aan de LPE zijn inmiddels rechtstreeks op de LPE doorgesoldeerd (ivm. slechte stekker).
Auto rijdt momenteel weer zeer behoorlijk, en komt in de meeste situaties op gas keurig aan een Lambda=1, schakelt zelfs bij koude motor na ongeveer een kleine minuut al over op gas, maar:
Bij langere tijd relatief hard rijden (140-150km/uur) wil de auto nog wel eens een `hik`geven. Op dat moment is in het lambda-beeld niets te zien en het probleem is te snel over om zaken als ontsteking te kunnen bekijken. Zou bevriezen inlaattraject/injectoren een mogeljikheid zijn? Zou ik dat dan niet moeten zien door een verarming in mijn lambda-beeld?
verder valt op dat:
Als ik volgas accelereer, vanaf de 3e 4e versnelling om de techniek een beetje te sparen (417.000km op de klok) dan valt op dat er keurig vol verrijkt wordt! De lambda-spanning blijft keurig op 0.87volt staan maar: zodra ik boven de 4800 tpm kom loopt deze terug tot 0 volt! In vijfde versnelling vanaf 3000tpm volgas doortrappen (dan duurt het langer om op dat toerental te komen) blijft gedurende de hele langere tijd tot aan 4800tpm de verrijking in orde, dusdanig lang dat de opbrengst van de LPI-pomp mij niet verdacht lijkt.
Ditzelfde euvel heb je bij 60% gas open! Keurig pendelen van het lamda-signaal rond de lambda=1 tot 4800tpm, daarna vreselijk verarmen. Mijn vermoeden is dat de injectie-tijden bij verrijking verlengd worden maar dat ook de frequentie toeneemt? Is de LPE te langzaam op de hogere frequenties en houdt het niet meer bij?
Verder, de temp-sensor van de motor werkt perfect! Gemeten op de ECU gaan de waardes zoals ze moeten gaan! Helaas loopt de auto (en start) koud beroerd op benzine!
(Doorlekken van de injectoren is het niet; als ik de volgende ochtend de ECU reset en een eerste start doe dan slaat de auto binnen 1/4 seconde aan, zonder reset is dit ongeveer 5 seconden
)
Binnen 30 seconden als de Lamda-sonde ook maar iets op temperatuur komt zie je de motor al op lambda=1 gaan lopen, terwijl deze volgens mij dan nog in de verrijkte fase zou moeten lopen!
Mijn vraag is: hoort bij de 164 LPI de temp-sensor vd motor aangesloten te zijn op de LPE? Is deze dan parralel of in serie naar de ECU geschakeld? Zoals ik altijd begrepen heb zou deze in serie geschakeld moeten zijn (als de auto op benzine start wordt hij door de LPE doorgekoppeld aan de ECU, ECU weet dat de motor koud is en verrijkt op benzine) , zodra de motor overschakelt op LPG mag de zaak armer lopen en simuleert de LPE een warme motor naar de ECU toe.
Een heleboel vragen die best specialitsisch worden misschien en niet opgelost worden met een bougietje vervangen ofzo. Hopelijk dat Hakeem iets weet en de tijd heeft om even in het toetsenbord te klimmen voor zijn ideeen! Bij voorbaat dank aan iedereen die meedenkt!
Ik houd me ook aanbevolen voor een schema van de inbouw (en dan electronisch zo detailistsich mogelijk) van de 164 LPI. Mag ook van een 155 2.0 8v zijn omdat daar hetzelfde motormanagement in zit.