Geplaatst: 05-08-2002 20:46
[604] SEAT toledo uit 2000,motorcode ASV.( 110 pk ) heeft minder vermogen dan normaal nadat de motor in elkaar was gedraaid.
waarschijnlijk had de klant verkeerd terug geschakeld van ze 5 de versnelling direkt naar de 2de,hierdoor was de riem versprongen en kwamen de zuigers tegen het kleppen.
De cilinderkop was zo erg beschadigd dat er een nieuwe moest komen.na montage bleek dat hij minder vermogen had.
Heb toen de luchtmassameter bekeken met VAG 1551,deze bleek iets te verontreinigd te zijn,heb dit onderdeel verv.
Het vermogen was nog steeds niet goed,vooral onderin merkte je dat ie niet meer pittig was.
HEB DE VOLGENDE ONDERDELEN GECONTROLEERD:
- timing distrubitieriem
- turboslangen gereinigd en gecon. op lekkage
- intercooler gereinigd
- oxidatie katalysator gecon. op doorgang
- compressie gemeten +/- 25 bar bij alle cil.
vergeleken met een nieuwe motor deze 23 bar.
- pomp met vag tester afgestelt
- turbodruk gecon. hij kwam wel op zijn max. druk,maar hij reageerd niet zo snel als een andere 110 pk motor.heb toen besloten een andere turbo te proberen.Dit had echter geen invloed.ook het elek mag. regelklep had ik verwisseld.
We hebben toen de auto bij een tunning bedrijf neergezet en gevraagd hoeveel vermogen ie nog echt miste.Na meting bleek ie van een 110 pk naar een 91 pk te zijn gegaan.
Na wat werk van het tunningbedrijf hadden ze naar hun zegen er weer 107 pk uitgekregen.
Ik heb er zelf nog even mee gereden en vondt hem zeker nog geen 110 pk diesel zoals volkswagen groep die maakt.Hij was vooral onderin niet pittig en de turbodrukdruk kwam te laat op max. dan een andere TDI.
De klant was echter wel tevreden en rijdt al weer maanden rond.Ik zelf ben er nog niet tevreden over.
mijn vraag is dan ook: kent iemand dit probleem en heeft misschien nog een suggestie?.in mijn ogen kan het alleen nog een mech. kwestie zijn.Heb bij deze motor echter niet de COMPRESSIEVEREN verv.