Stationairregeling Ford Scorpio 2.9i U9(V6 12 klepper) 1990

2 reacties

Merk
Ford
Model
Type
Onderwerp
Motorcode
Eerste inschrijving
januari 1990
Brandstof

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007

Bijdragen: 211184

Geplaatst: 27-06-2002 11:21

[515] Ik had een probleem met de stationairregeling. De motor liep eigenlijk perfect, alleen als ik de airco aanzette werd hij gelijk uitgeschakeld door het motormanagement. Dit omdat anders de waarde van de spanning op de stationairregelklep waarschijnlijk buiten de tolerantie zou vallen. Ik heb toen het gasklephuis schoongemaakt, en dit bleek in de ruststand inderdaad geheel dicht te zitten. (ik heb zelfs de aanslag voor de ruststand van de gaskleppen weer iets terug moeten stellen) Het probleem van het uitschakelen van de airco is nu opgelost. Ik heb nu echter een nieuw probleem: soms draait de motor veel te hard stationair. Als ik de auto b.v. uit laat rijden en ik zet de automaat in zijn vrij, dan loopt het toerental soms op naar 2000 toeren, en blijft soms wel

1 1/2 minuut zo hangen voordat het weer normaal wordt. Ik heb dit probleem wel eens eerder gehad, en heb dit op kunnen lossen door de computer van het motormanagement te resetten, maar ik krijg dit nu niet meer voor elkaar. Ik heb voor het schoonmaken van het gasklephuis het motormanagement uitgelezen (met een ledje) en er werd geen foutmelding gegeven (zowel bij de statische als bij de dynamische test)

Nu krijg ik alleen bij de dynamische test foutcode 21 te zien. Volgens mijn informatie is dit de koelvloeistof temperatuurmeter. Ik vind het alleen vreemd dat dit niet bij de statische test wordt getoond (volgens mij worden tijdens de statische test alle waarden van de sensors gecontroleerd; ook lijkt het mij sterk dat er nog meer getest kan worden aan een temperatuursensor)

Verder is mij opgevallen dat de potmeter van de gasklepstand niet geheel op 0 (geen weerstand) komt in de ruststand. Ook als ik de potmeter in de ruststand monteer, moet ik om de bevestigingsschroeven erin te krijgen, de potmeter nog eens extra verdraaien, zodat het lijkt of de gaskleppen al een stuk open staan. Als ik nu een heel klein beetje gas geef, springt het motormanagement dus gelijk bij en zorgt ervoor dat ook de stationairregelklep nog eens extra bijspringt, en het toerental nog verder opjaagt. Het toerental blijft dan ook te lang hangen als ik het gas loslaat. Het is ook erg lastig om rustig te rijden of met de cruisecontrol. (kan niet een hel klein beetje gas geven)

Wie heeft er een oplossing voor dit probleem?

Wie weet bij welke waarde van de potmeter (of werkt dit met een spanningsverschil? of anders) het motormanagement "denkt" dat er gas wordt gegeven? (en bij welk toerental dit ongeveer zou moeten zijn)

Ook wat de normale weerstandswaarde van de potmeter zou moeten zijn?