Naar zoekpagina

Motor loopt onregelmatig, geen gasrespons

Bekijk oorsponkelijke vraag

Probleem

Een Peugeot 308 1.6 VTi uit 2009 met motorcode 5FW loopt onregelmatig stationair en reageert niet op het gaspedaal. De gasklep blijft gesloten en gas geven is niet mogelijk. Bij het loslaten van de remschakelaar verslechtert het lopen; bij ingedrukt rempedaal stabiliseert het toerental tijdelijk. Alle foutcodes keren direct terug na wissen, ook zonder dat de motor draait.

Gemelde foutcodes zijn onder andere P0222 en P0227 (gaspedaalsensor baan 1 en 2), P1153 en P3014 (smoorklep-inleren), P2228 (MAP-sensor), P0112 (IAT-sensor) en P1667 (interne ECU-storing). Werkelijke waardes tonen 0% pedaalstand en geen verandering in de weerstandsbanen, terwijl voeding en massa wel aanwezig zijn. De motor gebruikt Valvetronic, waardoor de gasklep een beperkte rol heeft, maar de veelheid aan sensorklachten wijst op een gemeenschappelijke oorzaak.

Aanvulling toevoegen

Oplossing

Na montage van een gebruikte ECU verdwijnen alle foutcodes en reageert de motor direct weer normaal. Het onregelmatige lopen en het uitblijven van gasrespons zijn hiermee opgelost. De oorzaak blijkt een intern defect in het motorregelapparaat, waardoor meerdere sensorsignalen foutief worden ingelezen en de aansturing van het gaspedaal en de klepverstelling uitvalt.

Aanvullende informatie

Edisons:

Hallo allemaal,

Ik heb een Peugeot gekocht waar ik totaal niet uit kom en goede hulp kan gebruiken!

Het gaat over een Peugeot 308 1.6VTi XT uit het jaar 2009.

Het probleem is dat de motor heel erg onregelmatig loopt
Hierbij is gas geven niet mogelijk en reageert de auto niet op het pedaal.

De foutcodes die ik heb zijn:

P0222 : storing signaal gaspedaal weerstand baan 1
P0227 : storing signaal gaspedaal weerstand baan 2
P1667 : interne storing elec. Eenheid
P1153 : storinginleren smoorklepaanslag
P3014 : storinginleren smoorklepaanslag
P2228 : storing signaal luchtdruksensor
P0112 : signaal thermometer inlaatlucht defect

Alle fouten komen direct terug bij het wissen ervan zonder dat de motor gelopen heeft. Dus actueel.

Het gasklephuis / smoorklep doet helemaal niks en staat gesloten waardoor er geen lucht in de motor komt. Als ik de stekker eraf trek tijdens het onregelmatig lopen valt de motor uit en slaat deze af.

Als ik het rempedaal bedien loopt deze na +- 15 seconden mooi stationair ! Dan zou je denken vacum, maar als ik de vacum slang van de rembekrachtiger los gooi dan veranderd er helemaal niks? Dit is een puntje wat ik niet helemaal begrijp want als ik de slang losgooi van de rem bekrachtiger heeft het geen nut meer om het pedaal in te trappen om deze goed te laten lopen toch blijft deze met de slang eraf en het rempedaal ingedrukt mooi lopen.

Als ik remmen reiniger inspuit bij de smoorklep loopt deze ook wat mooier, dan zou je valse lucht moeten hebben was mijn gedachte.

Ik vermoed dat de smoorklep defect is en mij op het verkeerde been zet maar wil niet zomaar onderdelen vervangen. Wat ook zou kunnen is dat t probleem in de ecu zit..

Is er iemand die mij een handje kan helpen om dit samen even met mij te sparren?

Bedankt voor alle reacties ik hoop dat het duidelijk is voor iedereen

Gemeten

Geen metingen uitgevoerd alleen gekeken of iets werkt

Uitgelezen met

Autell

Foutcodes

P0222 : storing signaal gaspedaal weerstand baan 1
P0227 : storing signaal gaspedaal weerstand baan 2
P1667 : interne storing elec. Eenheid
P1153 : storinginleren smoorklepaanslag
P3014 : storinginleren smoorklepaanslag
P2228 : storing signaal luchtdruksensor
P0112 : signaal thermometer inlaatlucht defect

--------------------

andreasbatenburg:

Allereerst werkt deze motor met een variabele klep lifthoogte systeem. De gasklep heeft maar een beperkte werking in dit systeem. Hoop dat je daarvan op de hoogte bent. Dit is belangrijk i.v.m.gedachte over valse lucht. In de bijlage een document met het werkingsprincipe.

Data al bekeken en gemeten met betrekking tot de weerstandsbanen in het gaspedaal. P0222, P0227?

Verder is er een TSB voor de P3014, P1153 beschikbaar, wat verwijst naar een defect motorstuurapparaat. (Zie bijlage).  P2228 Storing signaal sensor atmosferische druk : Kortsluiting naar massa. Deze sensor zit namelijk ook verwerkt in het motorstuurapparaat. Deze data kun je ook gewoon bekijken.

P0112 Storing in signaal thermosensor inlaatlucht : Kortsluiting naar massa.  Deze ook eerst bekijken in de data. En anders de spanning op de signaal draad meten. Zie ook de bijlage voor info.

--------------------

Edisons:

andreasbatenburg schreef:

Allereerst werkt deze motor met een variabele klep lifthoogte systeem. De gasklep heeft maar een beperkte werking in dit systeem. Hoop dat je daarvan op de hoogte bent. Dit is belangrijk i.v.m.gedachte over valse lucht. In de bijlage een document met het werkingsprincipe.

Data al bekeken en gemeten met betrekking tot de weerstandsbanen in het gaspedaal. P0222, P0227?

Verder is er een TSB voor de P3014, P1153 beschikbaar, wat verwijst naar een defect motorstuurapparaat. (Zie bijlage).  P2228 Storing signaal sensor atmosferische druk : Kortsluiting naar massa. Deze sensor zit namelijk ook verwerkt in het motorstuurapparaat. Deze data kun je ook gewoon bekijken.

P0112 Storing in signaal thermosensor inlaatlucht : Kortsluiting naar massa.  Deze ook eerst bekijken in de data. En anders de spanning op de signaal draad meten. Zie ook de bijlage voor info.

Downloads (2)

 

Hallo,

Allereerst super bedankt voor de reactie!

 

Ik heb meteen alles gecontroleerd en de auto uitgelezen

 

Ik heb via de werkelijke waardes van de sensoren en het gespedaal gecontroleerd en het volgende ondekt:

- alle waardes van het gaspedaal zijn 0

- ook de standpercentage van het pedaal word als 0 procent gezien

 

De smoorklep hoek via werkelijke waardes veranderen wel tijdens het lopen en de signaal spanning veranderd mee.

Het signaal van de thermosensor en de atmosferische druksensor veranderen ook en lijken logisch.

 

Mijn vermoeden zegt dat ik me moet richten op het gaspedaal.

 

Met vriendelijke groet!

--------------------

Michaelf:

Zit er niet een later via het gaspedaal ingebouwd cruise-control in?

Had laatst een 206 welke ook een storing op het gaspedaal had, zat uiteindelijk in het cruise-control gedeelte

 

 

--------------------

Edisons:

Michaelf schreef:

Zit er niet een later via het gaspedaal ingebouwd cruise-control in?

Had laatst een 206 welke ook een storing op het gaspedaal had, zat uiteindelijk in het cruise-control gedeelte

 

Hallo Michaelf,

Er zit wel cruise control in, als ik naar de stekker kijk zit er niks bij gesoldeerd.

Heb net ondekt dat als ik de remschakelaar los laat hangen de motor het goed doet, als ik de stekker uit de schakelaar trek loopt deze weer onregelmatig.

 

Ook zag ik dat de kabelboom tegen een leiding aan zat van de rembekrachtiger, heb al het tape losgehaald hierbij geen schade aan de kabels gezien ( tape was niet door en kabels niet vervormt.)

Heb de rookmachine er ook nog een keer op gehad, hieruit zag ik dat de olievuldop niet goed was, een nieuw rubber geplaatst maar geen resultaat opgeleverd

Ik ga even de cruise control schakelaar loshalen om te kijken.

Heel erg bedankt !!

Bijgewerkt door Edisons op 17-01-2022 19:00

--------------------

Michaelf:

Als er cruise control via het gaspedaal in zit is ie waarschijnlijk door gelust in de kabelboom, je kan dan vrij simpel de orginele stekker weer op het gaspedaal zetten...

--------------------

Edisons:

Michaelf schreef:

Als er cruise control via het gaspedaal in zit is ie waarschijnlijk door gelust in de kabelboom, je kan dan vrij simpel de orginele stekker weer op het gaspedaal zetten...

Bedankt Michaelf,

Deze zit er niet tussen, ik kan de kabel volgen door het schutbord naar buiten.

Ik heb ook voeding op de paarse en zwarte kabel op het gaspedaal.

Bijgewerkt door Edisons op 17-01-2022 19:08

--------------------

pedroo:

Kun je signalen van beide kontakten uitlezen van reml.schakelaar tijdens rust en bediend en zijn deze logisch?Evt koelvl.stof  in stekker/bedrading temp.sensor kan ook invloed hebben op signalen andere sensoren.Gaspedaal heeft nog wel een goede (gedeelde) massa?

--------------------

technicus:

Aan je map sensor gemeten, is je Ref spanning en massa wel in orde?hebben die iets gemeenschappelijk?

--------------------

Edisons:

pedroo schreef:

Kun je signalen van beide kontakten uitlezen van reml.schakelaar tijdens rust en bediend en zijn deze logisch?Evt koelvl.stof  in stekker/bedrading temp.sensor kan ook invloed hebben op signalen andere sensoren.Gaspedaal heeft nog wel een goede (gedeelde) massa?

Hallo Pedroo, bedankt voor de reactie!

ik kan zien dat het ingedrukt word en weer losgelaten. Dit is ook te zien met t remlicht. De motor loopt er goed op. Wel verhoogd!

 

temp sensor gecontroleerd helaas geen water alles is mooi schoon. Sensor is niet recent vernieuwd en de temp die de auto aangeeft is goed. Ook het motorstuur apparaat is goed teminste ziet er goed uit.

gaspedaal heeft een goede massa ik meet 5v en als ik via werkelijke waardes kijk ziet de computer ook dat deze 5v is alleen de weerstanden van de pot meters zijn 0

 

 

--------------------

Edisons:

technicus schreef:

Aan je map sensor gemeten, is je Ref spanning en massa wel in orde?hebben die iets gemeenschappelijk?

Deze heb ik niet gemeten. Wel visueel gecontroleerd niks aan gezien. Zal deze even proberen te meten

 

bedankt voor t meedenken!

--------------------

Edisons:

Hallo,

ik heb het gasklepedaal even gewisseld, helaas geen resultaat!

 

--------------------

Edisons:

Goedemorgen,

wij hebben de ecu vervangen voor een gebruikte. hiermee is de overslaande onsteking opgelost !

--------------------

MerkPeugeot
Model308
Type308
BrandstofBenzine
SoortElektronica, Foutcodes, Motor, Ontsteking
Motor1.6
Motorcode5FW, 1598 CC (4 cil)
Bouwjaar1